Mag mijn werkgever mij zomaar minder laten verdienen?

Ik werk bij de Stentor, ik kreeg eerst €2,66 voor elke verschijningsdag en toen kochten ze alle kranten in het gebied op en moest ik meer gaan lopen en nu krijg ik dus €0,75 voor elke verschijningsdag en ondanks dat ik nu meer werk verdien ik minder. €2,66 stond duidelijk in mijn contract. Mogen ze dat zomaar veranderen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Het beste antwoord

Hangt van je contract af. Als er in je contract (arbeidsovereenkomst) vermeld staat dat jouw werkgever eenzijdig je loon of vergoedingen mag wijzigen en jij bent hiermee akkoord gegaan, dan doet jouw werkgever principe niets fout.

Als er niks over het eenzijdig wijzigen van lonen in je contract staat, kan het nog zijn dat er andere omstandigheden zijn waardoor het er vaak op neerkomt dat je een loonsverlaging hebt te accepteren:

- De ondernemersraad van een onderneming heeft ingestemd met de loonswijziging;
- De financiële omstandigheden van het bedrijf zijn dusdanig dat een loonsverlaging noodzakelijk is (om bijvoorbeeld een faillissement te voorkomen)

De loonswijziging moet echter wel redelijk zijn. En juist dat is vaak het punt waarop rechters zeggen dat de eenzijdige loonwijziging onrechtmatig is.

Staat er dus niks over een eenzijdige aanpassing van je loon of je vergoedingen in het contract, ga dan met je werknemer in gesprek. Vraag schriftelijk waarom je minder betaald krijgt. Als dat niet één van de bovenstaande omstandigheden betreft, dan hebben zij in principe het recht niet om jouw loon zomaar aan te passen. Als het op een rechtszaak aankomt, sta jij in dat geval redelijk sterk.

Toegevoegd na 2 minuten:
Moet misschien nog even nadrukkelijk gezegd worden, ik maak het vaak mee dat ondanks dat een ondernemersraad heeft ingestemd met een loonswijziging, de rechter toch de werknemer gelijk geeft. Vind jij de loonsverlaging dus onredelijk, te groot, ga dan niet direct akkoord. Als jouw werkgever eventueel een rechtszaak begint, zul jij alsnog redelijk sterk staan. Dit is iets minder wanneer de financiële omstandigheden van het bedrijf niet goed zijn, omdat er dan vaak simpelweg niet genoeg geld is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vraag is op dit wel opgaat. Dit soort baantjes zijn op basis van een freelance overeenkomst en de bezorger is dus niet in loondienst.
Computoon
9 jaar geleden
Het is een overeenkomst van opdracht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier hoef je niet blindelings van uit te gaan. Er is bij krantenbezorgers inderdaad in principe geen sprake van aan arbeidsovereenkomst. Echter, in bepaalde gevallen is er wel sprake van een fictieve arbeidsovereenkomst. Dan gelden bovenstaande regels wel. Dit is bijvoorbeeld het geval als wat er is overeengekomen veel weg heeft van een normale arbeidsovereenkomst. De vraagsteller geeft aan dat hij een contract heeft waar het loon bepaald is, dus ik ging eigenlijk ook van een fictieve arbeidsovereenkomst uit. Hier zijn echter geen vaste regels aan verbonden, dit wordt per zaak door de rechter beslist. Overigens is er tegenwoordig ook sprake van een minimumloon bij een overeenkomst van opdracht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik haal nergens uit het verhaal dat er een afspraak is over het loon.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor de informatie!

Andere antwoorden (1)

Dat kan. Alleen kun jij dan besluiten dat je niet meer voor de uitgever wil werken tegen de nieuwe voorwaarden.

Als krantenbezorger heb je geen werkgever. Je hebt namelijk geen arbeidsovereenkomst. Een krantenbezorger is niet verplicht tot persoonlijke arbeidsverrichting: je kunt je desgewenst laten vervangen door je broer of zus, klasgenoot of weet ik wie.

Toegevoegd na 2 minuten:
Krantenbezorgers werken op basis van een een overeenkomst van opdracht.
Computoon