Waarom worden executies (doodstraf) in Amerika altijd om 0:01 uitgevoerd?

Ik zie steeds in films en series dat als iemand de doodstraf krijgt deze om 0:01 uur wordt uitgevoerd. Waarom is dat?

9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
Poet
9 jaar geleden
Misschien begint dan het nachtstroomtarief?

Het beste antwoord

De executie moet op een bepaalde datum uitgevoerd worden.
Hoe vroeger er begonnen wordt, hoe meer tijd er is het vonnis uit te voeren.
Een voordeel hierbij is dat de medegevangenen op dat moment in hun cel zitten en hopelijk slapen. Dat verkleint de kans op onrust in de gevangenis.

Toegevoegd na 8 minuten:
Texas en Arizona voeren de executie inmiddels 's middags uit om het de rechters, familie van de slachtoffers en het gevangenispersoneel gemakkelijker te maken.

Toegevoegd na 3 dagen:
Daarnaast kan ik me voorstellen dat, als de dag eenmaal is aangebroken, het stressniveau en de onhandelbaarheid van de veroordeelde toenemen naarmate men langer wacht.
SimonV
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, Inderdaad executies vinden tegenwoordig niet meer in alle Staten om 0.01 uur plaats. Virginia koos onlangs voor de periode tussen negen en elf uur ’s avonds.

Andere antwoorden (1)

het tijdslimiet dat er nog gratie verlengt kan worden door de gouverneur loop tot 24 uur, komt er voor de tijd geen telefoontje binnen dan volgt de executie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Dat is dan lekker lullig voor die persoon. Als de executiedatum bijvoorbeeld op 1 november is. Dan heeft de gouverneur 1 minuut de tijd om te bellen. Want de executie is om 0:01 en niet om 23:59.
Antoni
9 jaar geleden
Ik denk dat marija64 het juist anders bedoelt dan jij het begrijpt, HeerVoldemort. Als de laatste dag, de laatste 24 uur, dat de gouverneur nog gratie kan verlenen voorbij is, wordt de executie meteen uitgevoerd. Dat is dan dus om 0.01 uur op de volgende dag. De gouverneur heeft dus (de vorige dag) 24 uur (gehad) om nog gratie te verlenen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dat is inderdaad zo als ik het bedoelde ,bedankt Antoni voor je uitleg
SimonV
9 jaar geleden
De vraag is: waarom wordt de executie meteen (0:01) uitgevoerd?