Hoe lang hebben leraren de tijd om tegen een beslissing van de examencommissie in te gaan?

In 2010 is er een beslissing van de examencommissie naar mij gestuurd. ik had zelf 6 weken de tijd om hier op in te gaan.

Nu krijg ik steeds het verhaal van leraren dat het bij hun vak niet kan.

Ik vraag mij af of leraren het hiermee oneens kunnen zijn en wat (en binnen hoeveel tijd) zij daartegen moeten doen.

Alvast bedankt voor de antwoorden

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Het beste antwoord

Een leraar of docent heeft, net als een student, het recht om in beroep te gaan tegen een besluit van de examencommissie.

Aangezien het besluit in 2010 is genomen, is deze beroepsperiode al lange tijd verstreken. Het besluit van de Examencommissie is daarmee geldig geworden.

Een verweer van een docent/leraar dat het 'bij zijn/haar vak niet kan', is geen geldig argument. De docent/leraar is namelijk verplicht het besluit van de examencommissie op te volgen, of er zo goed mogelijk aan mee te werken. Doet de leraar dit niet, neem dan een kopie van het besluit van de examencommissie mee en wijs de leraar hier dan op. Helpt dit nog steeds niet, stuur dan een mail naar de examencommissie. Je staat in je recht!

Natuurlijk hangt het bovenstaande verhaal wel af van wat precies het besluit was van de Examencommissie uit 2010. Als het besluit van de Examencommissie alleen betrekking had op een bepaald vak, of dat jaar, dan is het besluit van destijds nu inmiddels niet meer van toepassing/verlopen. In dat geval zul je de Examencommissie dan ook om een nieuwe beslissing moeten vragen die geldt voor de huidige periode/je huidige vakken.