Is het wettelijk toegestaan om informatie te delen (op bv. je website) over hoe torrents kunnen worden gedownload.

Het is verboden om auteursrechtelijke bestanden op internet te uploaden en dit is technisch gezien niet wat er met torrents gebeurd. Dus vandaar de vraag.

Nu wil ik op een informatieve website met andere mensen delen hoe ze bv. (auteursrechtelijke) programma's of films kunnen downloaden m.b.v. torrents.

Mag dit of kan ik boetes opgelegd krijgen o.d.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.duken.nl/ puur legaal,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie zegt dat duken.nl niet met de wedgeving in strijd is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De wet :) Niks illegaals aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ramonbakker, Ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet omdat deze site bestaat, en nog steeds bestaat, dat zou namelijk een drogreden zijn. Ik liet de pagina zien aan de vrager, zodat hij geen moeite meer hoeft te doen en gewoon iedereen naar duken kan sturen als hij hetzelfde van plan was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@MrTomaat nee ik ben meer van plan dan dat ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"ik ben meer van plan dan dat" dan is het maar de vraag of DAT niet illegaal is. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uiteraard niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh wacht jij bent de vrager. Maar, meer van plan dan Duken?! Wauw!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een idee gevonden waarmee ik geld (veel geld) zou kunnen verdienen. Dus ik heb de vraag anders omschreven dan dat het in de richting van mijn idee komt ;-).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Suc6.
Let wel, de mensen welke torrents gebruiken hebben vaak de insteek dat ze nergens voor willen betalen. Dus in die hoek hoef je het niet te zoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt! Nee, het zit niet in die hoek. Het is maar een klein onderdeel van het geheel ;-)

Het beste antwoord

De wetgeving inzake auteursrechten in de Lage Landen zegt letterlijk dat het effectief strafbaar is om "van auteursrechten voorziene bestanden up te loaden, te delen, te verkopen, er handel in te drijven of op een of andere manier financieel profijt uit te halen."

Gebruikers van het Torrent netwerk "downloaden" bestanden vanaf verschillende andere computers en bieden het vervolgens, vanop hun eigen computer, aan om te uploaden. Dit gebeurt automatisch. Daarom is het downloaden van 'illegale bestanden' strafbaar, ook al download je het voor jezelf.

De rechtbank zou vervolgens kunnen oordelen dat jij actief deelneemt aan diefstal, door instructief te geven aan dieven om het misdrijf te plegen. In dat geval ben je dan medeplichtig aan diefstal en zou je misschien ook veroordeeld kunnen worden.
Recht is echter géén éénrichtingsverkeer en iedere rechtsregel is voor interpretatie vatbaar. Iedere rechtbank kan daarom zelf een oordeel vormen en kan dus anders oordelen over iets, ook al stond het wel zwart op wit in een wetsartikel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat het wel mag...alleen uploaden is illegaal, en downloaden is legaal. Als je maar geen voorbeelden van bijv. films of series noemt, en alleen het woord torrent of torrents gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat mag. Ook bekende computerbladen publiceren regelmatig artikels hierover.
Films en muziek downloaden is legaal in Nederland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het downloaden met torrent is niets mis mee maar er zit een addertje onder het gras.

Op het moment dat jij iets gedownload hebt met torrent word je een bron van waar uit de torrent de film weer upload voor andere gebruikers en ben je technisch gezien strafbaar ook al doet het een ander, je geeft, door torrent te gebruiken, torrent toestemming om dit te doen.

Daarnaast;
Als je informatie plaatst over films wat op de torrent gebruikt wordt om de film aan te prijzen kan je een rekening verwachten voor het schenden van de auteursrechten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag gaat over iets anders. Hij wil een site als Duken.nl opzetten waarin hij uitlegt hoe je een torrent kan downloaden. Dat is volstrekt legaal zolang je niet naar een torrent bestand wijst, of mensen aanmoedigt om met auteursrecht bezwaarde bestanden te gaan downloaden. Linux distributie worden bijv. door de makers er zelf opgezet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik lees toch iets anders, zeker met deze toevoeging: Het is verboden om auteursrechtelijke bestanden op internet te uploaden en dit is technisch gezien niet wat er met torrents gebeurd. Dus vandaar de vraag. En dat is juist wat torrents wel doen, daarbij kan een verwijzing naar een download van torrents weldegelijk strafbaar zijn, piratebay moet niet voor niets geweerd worden door providers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een rechtbank kan interpreteren dat je, door informatie aan te bieden, mensen aanzette tot illegaal downloaden en verspreiden van informatie vanaf een netwerk die strafbare feiten mogelijk maakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Torrents zijn niet illegaal!
De inhoud mogelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uiteraard is "Torrent" als netwerk op zich niet illegaal, anders was het al langer opgedoekt.