Kan je een uitspraak in personen en familie recht laten vernietigen of terugroepen?

Voor een voornaamswijziging moet je een verzoek indienen bij de rechter. Als de rechter een uitspraak heeft gedaan en de beschikking (het verzoek) heeft toegewezen, maar je bent inmiddels van gedachten veranderd en je wil de voornaamswijziging niet meer. Kan je dan na de uitspraak en voor het eindigen van de hoger beroeps termijn (van 3 maanden) deze laten vernietigen of herroepen of iets van verzoek indienen om deze niet door te lagen gaan? Zo ja, hoe moet dat dan?

3 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Alina711359
3 jaar geleden
Edit: dus een soort van annuleren? (Voordat de uitspraak definitief wordt en de nieuwe naam ingeschreven wordt)

Antwoorden (1)

Dat lijkt niet aannemelijk. Zelfs het intrekken van het beroep zelf (dus nog voordat er een uitspraak/beschkking is gedaan) is onder voorwaarden: Wat betreft de mogelijkheid om een bevoegdelijk gedane intrekking van het beroep ongedaan te maken, dient een onderscheid te worden gemaakt tussen ongedaanmaking vóór en ongedaanmaking ná het verstrijken van de beroepstermijn. Is de beroepstermijn nog niet verstreken, dan kan binnen die termijn de bevoegdelijk gedane intrekking van het beroep ongedaan worden gemaakt door middel van het instellen van een nieuw beroep.
Ongedaanmaking van een bevoegdelijk gedane intrekking van het beroep ná het verstrijken van de beroepstermijn behoeft een rechtvaardiging. Blijkens de jurisprudentie is daarvan alleen sprake indien een dergelijke intrekking, zijnde een eenzijdige processuele rechtshandeling, heeft plaatsgevonden onder invloed van verschoonbare dwaling, dwang of bedrog.
Het enige wat nog resteert is na de uitspraak opnieuw hoger beroep in te stellen.
erotisi
3 jaar geleden
Alina711359
3 jaar geleden
Dus als ik het goed heb begrepen, dan moet ik nu zelf in hoger beroep om gedane uitspraak ongedaan te maken?