Wat als je een illegaal trouwt, deze uitgezet wordt, en je wilt scheiden van deze persoon, maar zit in zijn/haar eigen land, en mag niet meer terug?

Als je illegale partner gaat trouwen met jou, puur uit liefde en dus niet om de papieren en hij wordt tóch alsnog uitgezet... Hoe moet je dan scheiden van elkaar? Hoe zit dat, hoe gaat zoiets dan? Is scheiden dan nog mogelijk? Of moet je dan getrouwd blijven? Want die persoon mag dan niet meer Nederland in om zijn papieren hier te regelen, toch?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Cryofiel
11 jaar geleden
Die persoon kan dan niet aanwezig zijn bij de scheidingsplechtigheid en bij de uitzegening van het huwelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oh he verdorie... weer een vraag verkeerd gesteld. Bedoelde dus ALS je al getrouwd ben, en vlak daarna wordt de ander het land uitgezet.
Cryofiel
11 jaar geleden
Nee hoor, je vraag is prima gesteld. Misschien dat mijn reactie iets te cryptisch was...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oh... gelukkig maar! ... pffew ;)

Het beste antwoord

Voor een echtscheiding is een advocaat altijd nodig, dus de buitenlandse partner kan een Nederlandse advocaat machtigen om de procedure te voeren. Hij of zij hoeft dus niet meer fysiek in Nederland terug te keren.

Het is ook mogelijk om eenzijdig een scheiding aan te vragen. Dit kan soms nodig zijn omdat de buitenlandse partner niets meer van zich laat horen. De procedure verloopt dan op tegenspraak, wat wil zeggen dat de partner zes weken heeft om in te reageren op de dagvaarding. Het voordeel is dus dat ook als de partner niet mee wil of kan werken, dat er een scheiding uitgesproken kan worden.

Het is het wel nodig dat de partner op de juiste manier gedagvaard is: hij of zij moet immers redelijkerwijs wel op de hoogte geweest moeten zijn van het scheidingsverzoek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ ik twijfel alleen aan de reactietermijn van de partner, volgens mij is die iets langer (2 maanden?)