Kun je aansprakelijk gesteld worden voor postpakket uit buitenland?

Mocht een pakket uit het buitenland onderschept worden door de duoane kun je dan als geadresseerde in nederland daarvoor een boete krijgen?

Toegevoegd na 1 dag:
Het gaat dus om sieraden van aangespoeld en dood koraal.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3K
ronron1212
9 jaar geleden
hoe bedoel je wat zit er dan in het pakket en heb je het zelf besteld of wat/?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een vriendin maakt sieraden van aangespoeld dood en versteend koraal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat ze kunnen doen is het pakketje doorsturen naar jou. Zodra jij het aanneemt en er zit iets illegaals in, dan ben jij aansprakelijk.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Janini
Dus als ik een kilootje cocaine naar jou stuur, de post belt aan en jij tekent voor ontvangst. Dat is dan jammer voor je. Jij bent dan, volgens jouw redenering, aansprakelijk. Dat jij nooit hebt kunnen weten wat er in het pakje zat, is pech voor je: hoppa, 4 jaar de bak in !

Antwoorden (4)

Beste Noordeling,
Ik heb zelf een keer een accu uit china besteld.
Deze is onderschept bij de douane, Omdat er accuzuren in zit.
Ik kreeg een brief. Als ik de accu wou dan moest ik 29 euro bijbetalen.
Als ik het niet betaalde dan kreeg ik het gewoon niet.

Maar als jij niet iets onschuldigs hebt zoals dit, maar iets echt illegaals zoals wapens of drugs. Ga er dan maar van uit dat je aansprakelijk bent en dat ze langskomen haha.

Maar daar ga ik even niet van uit en dan krijg je een brief thuis. met de nog resterende bedrag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit blijft een interessante vraag. En het antwoord is nee, tenzij het pakket iets heel extreems bevat, als wapens, drugs of iets dergelijks. Zelfs dan blijft het lastig om de ontvanger aansprakelijk te stellen. Stel ik heb ruzie met jou en ik wil je een oor aan naaien. Ik ga op vakantie naar Colombia en stuur een imitatiewapen of drugs naar jou adres. Dan zou dat betekenen dat jij aansprakelijk wordt gesteld voor iets waar je nooit om hebt gevraagd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Precies ! Er zal bewezen moeten worden dat jij als ontvanger hier willens en wetens aan mee hebt gewerkt. Je kont niet een onschuldige ontvanger zomaar aanspreken op iets wat hij ook maar toegezonden krijgt.
(+)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Oeps...
"kont" moet natuurlijk "kunt" zijn...
Je bent niet verantwoordelijk, tenzij anders bewezen.
Grote kans dat er bij iets extreems wel een moment komt waarbij jij wordt ondervraagd. Het kan zijn dat ze je voortaan iets meer in de gaten gaan houden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je bent onschuldig, tot het tegendeel bewezen is. Dus als er geen bewijs is dat je ergens schuldig aan bent, kan je niet gepakt worden.
Ik ben in Nieuw-Zeeland geweest, daar vonden we een aantal mooie zeldzame schelpen, die niet mee mochten. We hebben ze per post verstuurd. Toen we thuis waren kregen we een doos, deze was opengemaakt, maar alles zat erin. Ik denk dat de douane heeft besloten dat de ontvanger enkel "souvenirs" ging ontvangen, waar hij/zij niets vanaf weet, om dan iemand aansprakelijk te stellen is wel erg sterk.
Conclusie: je zal niet aansprakelijk gesteld worden, wel kunnen de spullen worden ingenomen, hierover ontvang je dan waarschijnlijk een brief.