mag ik als de politie voor mijn deur staat om legitimatie vragen, en bij twijfel 112 bellen om te vragen of dit echte agenten zijn?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
Powergen
7 jaar geleden
Het is niet echt spoed he. Je kan dan beter met 0900-8844 bellen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mee eens 0900-8844 bellen is beter, als iedereen voor dit soort zaken 122 belt kan dat ten koste zijn van mensen met 'echte' spoed, omdat dan de kans bestaat dat deze mensen langer moeten wachten.

Antwoorden (1)

Ja, je mag de politie om een legitimatie vragen. Deze is verplicht een politielegitimatiebewijs tonen.
Als je het niet vertrouwt, kun je contact opnemen met het dichtstbijzijnde politiebureau of 0900-8844 bellen.
Het alarmnummer 112 is er alleen voor spoedeisende hulp. Dus wanneer jouw of iemand anders leven in direct gevaar is.

Toegevoegd na 45 minuten:
Hier staat een voorbeeld van een legitimatiebewijs:
https://www.mijnspijkerkwartier.nl/nieuws/babbeltruc1.html

Toegevoegd na 12 uur:
Je mag 112 ook bellen wanneer je getuige bent van een misdrijf betreffende bijvoorbeeld geweld, moord, een inbraak of diefstal. Een "heterdaadje".
Of als je je bedreigd voelt. Als dit het geval is bij deze (nep)agenten, mag je natuurlijk wel 112 bellen.
SimonV
7 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Met een nep-agent voor de deur is de kans dat je leven in gevaar is best wel aanwezig... Maar die zullen je waarschijnlijk ook niet rustig 112 laten bellen (of een ander nummer...)
SimonV
7 jaar geleden
Niet zo slim: wijkagent Frank Daeseleer adviseert in de toegevoegde link zelf wel om 112 te bellen. Daarnaast toont hij z'n politielegitimatiebewijs. Begrijpelijk, maar zo maak je het oplichters wel gemakkelijk zo'n ID na te maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Precies, als ze dreigen de deur in te trappen en ik heb een sterk vermoeden dat het geen politiemensen zijn, dan bel ik 112 hoor. Dat je alleen 112 'mag' bellen bij levensgevaar is sowieso een hardnekkig misverstand: het is voor spoed, dus óók voor bijvoorbeeld heterdaad-situaties. Als je iemand ziet inbreken bij de buren terwijl daar niemand thuis is, is er niemand in levensgevaar, maar dan kan je veel beter 112 bellen dan in de wacht gaan staan bij het 0900-nummer. Hetzelfde geldt voor 'potentieel levensgevaarlijke' situaties, zoals iemand die stil gaat staan op de snelweg. En voor iemand die met een open beenbreuk op straat ligt na een ongeval hoef je ook niet eerst diens huisarts te bellen, ook dan bel je gewoon 112 al is het nóg zo duidelijk dat er geen sprake is van levensgevaar.
tinus1969
7 jaar geleden
Mijn ervaring is overigens, dat je bij twijfel best 112 kunt bellen, als je maar kunt uitleggen dat er NU iets aan de hand is. Direct levensgevaar is niet nodig.
(ik heb bv ooit 112 gebeld voor rommel op de snelweg)
SimonV
7 jaar geleden
Rommel op de snelweg kan ook levensgevaarlijk zijn... De overheid is wat strenger:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alarmnummer-112/vraag-en-antwoord/wanneer-112-bellen Maar ik zou bij twijfel ook 112 bellen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik vind niet dat ze strenger zijn hoor. Waar doelde je precies op? Ook daar staat dat je 112 moet c.q. mag bellen als je getuige bent van een misdrijf, en bijvoorbeeld als je door een ongeval op een gevaarlijke plek terecht bent gekomen (ook als er geen gewonden zijn). Dat is zo'n 'potentieel levensbedreigende' situatie. Het laatste voorbeeld vond ik erg grappig trouwens. Lekker droog.
Amadea
7 jaar geleden
Uh, Lies12, iemand die met een open beenbreuk op straat ligt is wel degelijk in levensgevaar!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De politie staat niet zomaar voor de deur, meestal verwacht men hen wel. Procedure is meestal als volgt: politie belt aan, doen een paar stappen achteruit, kijken een beetje in de rondte en gaan zo staan dat de bewoner hen vanuit huis kan zien, voor zover dat mogelijk is.
Vraag of zij hun legitimatiebewijs voor het raam tonen. De echte politie doet dit zonder aarzelen. Zo niet bel 112. Nummer 0900-8844 duurt veel te lang. De vogels zijn allang ver weg gevlogen, voordat u iemand aan de lijn hebt. Een dreigement om de deur te forceren is alleen aan de orde bij het tonen van een doorzoeking- of arrestatiebevel. Ik garandeer dat zoiets voor de betreffende persoon niet als een verassing uit heldere hemel komt vallen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor namaken van een ID bewijs draagt het tonen van dit ID-bewijs niet veel bij. Er zijn honderden voorbeelden in alle soorten en maten te vinden op Internet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je het niet vertrouwd?, 112 bellen! als ze niet spoedig hun legitimatie tonen.