word mijn boete ongeldig verklaard als de boete van de brief van het cjib niet overeen komt met de boete op het proces verbaal?

Ik heb vorige week de brief van het cjib ontvangen waarop stond dat ik 13 km/u te hard heb gereden, maar op het proces verbaal wat ik ter plekke van de politie had gekregen stond dat ik 17 km/u te hard had gereden. Nu is mijn vraag of het mogelijk is dat de boete niet geldig word verklaard?

Toegevoegd na 37 minuten:
Mijn snelheid zat tussen de 0 en 100 km/u, dus een correctie kan het niet zijn geweest.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Antwoorden (5)

De wettelijke correctie is eraf. Dit is 5 km. Beide papieren kloppen alleen de brief van het CJIB is berekend en dit is de boete die je gewoon dient te betalen. Onderuit kom je dus niet meer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ ik snap de min niet. De wettelijke correctie klopt niet helemaal, maar betaald moet er worden.
et Nederlands Meetinstituut ijkt alle apparatuur. Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af.
De meetcorrecties zijn:
bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie
bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie.
Op de meeste wegen geldt een ondergrens van 4 km/u voordat wordt bekeurd.

Waar 130 is toegestaan, is geen ondergrens en wordt u al vanaf 1 km/u bekeurd.
U hebt dus gegarandeerd te hard gereden en de hoogte van de boete is afhankelijk van de weg waar u reed (snelweg of buiten of binnen de bebouwde kom)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij boetes die onder de Wet Mulder vallen ( zeg maar de lichte verkeersovertredingen), waar uw snelheidovertreding ook onder valt, mag de boete achteraf altijd aangepast worden. Dat is in dit geval dus ook gebeurd. Geen reden dus om de boete als niet geldig te verklaren. Bezwaar maken alleen op grond van het door u aangehaalde heeft dus geen zin.

waarschijnlijk is aanvankelijk de ijkcorrectie of de wettelijke correctie van 3% niet doorberekend en is dit later alsnog gedaan. Allemaal in uw voordeel dus.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op het proces-verbaal dat men gelijk krijgt wordt de correctie nog niet berekend. Dat gebeurt pas later.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Nee, hoor. Op de aankondiging van beschikking is de correctie direct al verwerkt. Je weet dan meteen waar je aan toe bent. Tenzij er een fout gemaakt is, zoals het in dit geval lijkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er wordt aangegeven wat men heeft gemeten en dat was 117km/u. Men moet namelijk kunnen controleren of de juiste wettelijke correctie is toegepast.
Kort weg: Nee. Bij boete's die onder de wet Mulder vallen heet de 'bekeuring' die je hebt gekregen in het begin is een 'Aankondiging van een beschikking'. De echte boete heet dan ook een 'beschikking'. Deze aankondiging is niet verplicht, zie het meer als een soort service vanuit de politie om te zeggen dat er een boete aankomt. Deze aankondiging mag dus ook op een bierviltje zijn geschreven, alhoewel dit niet echt burgergericht is, is het wel wettelijk toegestaan. Verder is al uit de jurisprudentie gebleken dat elk gegeven op de aankondiging fout mag zijn en veel gegevens op de echte beschikking fout mogen zijn. Het maakt voor de beschikking niet uit of u nou in een rode of blauwe auto reed en of dit nou op de hoofdstraat of op de stationsweg was.
In dit geval is het enige relevante op de beschikking de werkelijke snelheid en de tenaamstelling. Deze kloppen alle twee nu wel en daarom zal op het punt wat u net heeft aangehaald de beschikking niet vernietigd worden. Echter, staat het u altijd in het recht om bezwaar aan te tekenen (wat overigens soms zelfs succesvol is omdat de OvJ soms te lang wacht met reageren).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De boetes van CJIB worden volautomatisch verstuurd. En de computer heeft besloten dat het een geldige boete is. En computer heeft in al zijn wijsheid besloten dat u 13 km/u te hard hebt gereden.

U bent nu aanzet en de computer wacht tot u betaald en als u niet binnen de gestelde termijn betaald, dan krijgt u een herinnering met boeterente.

Dat de boete te laag is maakt de boete niet ongeldig. CJIB mag het altijd in voordeel van de klant bijstellen.

U zult een andere bezwaar grond dienen te vinden.
Wel geldige reden kunnen zijn.
U was op dat moment niet aanwezig op de plek. (niet van toepassing)
U was niet de eigenaar van de auto. (niet van toepassing)
U was van mening dat de apparatuur defect is, want het ene moment rijd u 17 km/u te hard en dan weer 13 km/u te hard stuur als bewijs stukken copien het proces verbaal en de brief van cjib op. En ook nog een verklaring dat u zelf gezien hebt dat u 11 km/u te langzaam reed.

Stuur het naar Centrale verwerking Openbaar Ministerie (CVOM) en wacht 16 weken.
En zeg dat ze als ze eens zijn met dat de boete niet geldig is dat ze niet hoeven te reageren.
Vraag wel om een ontvangstbevestiging.

Voor de zekerheid voeg ik een standaardbrief toe en verwijs maar naar bewijsstuk 1 en 2 als je in moet vullen om welke brief het gaat.