kan ik als vriendin/verloofde mijn gedetineerde vriend juridische bijstaan/infomatie verkrijgen van/samenwerken met zijn advocaat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Antwoorden (1)

Informatie zul je niet verkrijgen van zijn advocaat: dat valt onder het beroepsgeheim. Of je hem juridisch bij kunt staan danwel kunt samenwerken met zijn advocaat: als je jurist bent, in theorie wel. Maar elke advocaat zal je vertellen dat hij geen zaken kan en wil doen die te maken hebben met mensen uit zijn naaste omgeving. Het is niet professioneel en niet gezond om bijvoorbeeld je geliefde bij te staan als advocaat, of om iemand bij te staan die je geliefde kwaad heeft gedaan. Dit komt te dichtbij, en je kunt dan niet meer objectief die ander bijstaan met je beste juridische kunnen. Mogelijk zal de deken hier ook bezwaar tegen hebben.

Ik denk dat jij vooral zijn verloofde moet zijn, en niet zijn advocaat. Hij heeft een advocaat. Hooguit kun je als verloofde dienen als informatiebron vóór zijn advocaat, door bijvoorbeeld te getuigen over wat voor persoon hij is en wat je van hem weet wat hem of zijn zaak kan helpen. De daadwerkelijke juridische bijstand zou ik vervolgens absoluut aan zijn advocaat overlaten, dit moet je niet zelf willen doen.