Hoe zit het met overschrijding km's bij een autoverzekering?

Stel dat ik mijn auto heb verzekerd (all-risk) op basis van 12000 km per jaar, ik zit in het eerste jaar en heb meer km's gereden als in de verwachting lag (bv. 17000 km). Ik maak een flinke schade bij kmstand 16800 (binnen het eerste jaar), had zowel mijn schuld kun wezen, maar ook die van de tegenpartij. Wordt mijn/zijn (haar) schade dan gewoon vergoed of zegt de verzekeringsmaatschappij simpelweg dat ik meer km's heb gemaakt als dat ik gedeclareerd had?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Het beste antwoord

In principe hoeft de verzekering dan niet uit te keren, je hebt namelijk niet voldaan aan het gestelde in de polis.

De schade van de tegenpartij zal bij schuld door jou uitgekeerd worden, echter wordt deze daarna verhaald op jou.

De schade aan jou voertuig zal dan hoogst waarschijnlijk niet uit betaald worden.

Echter kan dit per verzekering verschillen daar de meeste een marge aan houden van een aantal kilometer die meer gereden mag worden.

Het beste kunt u hiervoor contact op nemen met uw assuradeur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het is toch min of meer een gok die je neemt? Je gaat uit van het gemiddelde wat je de laatste jaren aan km's heb gereden. Maar stel dat je partner of kind langdurig ziek is en wordt opgenomen in een ziekenhuis op ca. 200 km van je woonplaats. Je gaat gedurende 3 weken iedere dag op en neer en maak dus 8400 km meer. Dat kun je van tevoren niet weten.
Zou je als je eenmaal die wijsheid hebt, tussentijds je verzekering kunnen bijstellen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen u kunt en hoeft dit niet van te voren te weten, Echter op het moment dat u de aantal kilometers dreigt te overschrijden kunt u dat doorgeven aan de verzekeringsmaatschappij. Op dat moment zal de verzekeringsmaatschappij de polis aanpassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt