Stel: Je koopt iets bij een kringloopwinkel en het blijkt niet goed te zijn. Moeten ze geld terug geven?

Wat zijn je rechten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
16.1K

Het beste antwoord

Juridisch gezien heb je altijd recht op compensatie als een produkt niet in orde is. Dat kan zijn dat je je geld terugkrijgt, maar ook dat je een nieuw of vervangend produkt krijgt, als het maar redelijk is aan de hand van de kosten en hoe erg het precies niet deugt. Maar in de praktijk kan het best lastig zijn. Je betaalt meestal weinig in een kringloopwinkel, dus dan is je verlies niet sustantieel. Je moet ook kunnen aantonen dat je het daar hebt gekocht, en dat kan soms lastig zijn. En een rechtszaak begin je er meestal niet om.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Als het een electrisch toestel betreft heb je enkele maanden garantie.Al de rest koop je in de staat waarin het zich bevindt.Het is aan jou om geen kat in een zak te kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1!
Hier in de buurt is een kringloop waar je een bon krijgt bij een electrisch apparaat en heb je 1 week garantie.Niet goed-geld terug.Bij andere artikelen mag je het wel omruilen of je krijgt een tegoedbon met het aankoopbedrag.
Ik denk dat de voorwaarden verschillen per kringloopwinkel.
Maar net als een eerder antwoord,je betaald meest een habbekrats en het geld gaat veel naar goede doelen dus de meeste mensen laten het maar zo.
En mijn ervaring is...ja..lachen...wat ik koop,komt ook weer bij de kringloop terecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Herkenbaar! ;-) +1
Als het niet goed is dan krijg je bij ons je geld terug.
als wij sterio of tv toestellen verkopen wordt er duidelijk gezegd,dat er geen garantie op zit,en dat het apparaat het hier wel doet maar als je thuis komt,het na een paar dagen stuk kan gaan.
maar hier is de prijs dan ook naar.
op gas en electrische fornuizen geven wij gewoon drie maanden garantie,en mocht er na die tijd wat zijn dan repareren wij dat ook tegen betaling.
en toch komt het bij ons weinig voor dat mensen met iets terug komen.
als iemand een kledingstuk heeft gekocht voor een ander en het past niet,dan mag men het ruilen,maar geen geld terug.
maar als de klant van het produkt af wil gewoon geld terug.
de klant blijft tevreden en komt de volgende keer gewoon weer terug als die goed behandeld is.
en zorgt voor een stukje positieve reclame.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jah das waar! +1 voor je reactie!
Het ligt er aan wat voor soort produkt het is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze goederen kunnen derhalve gebreken vertonen of kapot zijn. Het is daarom altijd aan te bevelen om voor het in gebruik nemen van goederen waarbij veiligheid van belang is, altijd na te laten kijken door een deskundige. Stichting Kringloop Alphen aan den Rijn kan derhalve geen enkele toezegging doen over de nog te verwachten levensduur van het product...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk vindt ik wel dat wanneer je iets ondeuglijks koopt bij een kringloopwinkel dat er dan op zijn minst een optie moet zijn om een tegoedbon te krijgen.

Je gaat immers niet voor niets naar een kringloopwinkel, dat doe je omdat je waarschijnlijk voor nieuw geen geld hebt (althans de meeste mensen wel). Wanneer dat ding dan niet werkt dan is het nog zonde van je geld en ben je in principe nog duur uit.

Als ik bijvoorbeeld een strijkijzer van €5,00 bij de kringloop zou kopen dan moet dat ding het gewoon goed doen. Ik koop immers bij Expert ook geen strijkijzer voor €5,00 als er geen zool onder zit of de snoer ervan ontbreekt. Daar kan ik dan net zo min iets mee als met een ondeugdelijk strijkijzer van de kringloop.

Daar komt bij -maar dat is mijn ervaring- dat ook lang niet alle kringlopen even goedkoop meer zijn met hun spullen. Ik vindt zelfs dat die ook steeds duurder gaan worden.

Voorbeeld: Vorige week moest ik een bepaalde kleur wol hebben. Bij de kringloop zag ik zoiets liggen met de wikkel van de Zeeman incl. Zeemanprijs à €0,69 er nog bij op. De bol wol was al half opgebruikt en er zat een prijssticker van de kringloop op van €1,00 :-/

Niet om die euro hoor, maar dan laat ik het uit eigenwijsheid liggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol +1
Als je iets koopt bij de kringloop, dan heb je daar een bepaalde verwachting van. Bijna alles wat je daar koopt kan je goed beoordelen (boeken, kleding, meubels, allerlei huisraad). Als je dan thuis komt en je merkt dat er een poot onder een stoel ontbreekt, pech gehad. Dat had je zelf maar moeten bekijken in de winkel, want je koopt iets in de staat zoals het is.
Maar als je een elektrisch apparaat koopt dat je niet kunt testen ter plaatse, en er wordt verteld dat het getest is en dat het goed werkt, dan heb je een punt. Want als het dan niet werkt, dan komt het niet meer overeen met wat je te horen hebt gekregen in de winkel: je bent dus fout voorgelicht over de staat van het artikel.

Zorg dus dat je van een artikel, dat je zelf daar niet kunt beoordelen, altijd een bonnetje krijgt en dat je de verklaring krijgt van de kringloopwinkel dat het goed is. Als ze zeggen 'weet ik niet, het is jouw risico' dan kan je het beter laten staan.
itsme
14 jaar geleden
Je koopt iets en het is achteraf toch defect. Dan moet je hier gewoon mee teruggaan. Het kan een electrisch apparaat zijn maar ook een rits in een jas, of ergens een gat in wat je op dat moment niet hebt gezien en zij ook niet.
Ze zullen niet moeilijk doen. En denk dat je de keuze krijgt of je iets anders nog wilt uitzoeken of dat jij je geld terug wilt.

De kringloop wil echt geen slechte naam opbouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist ,zo doe ik het ook bij ons,een tevreden klant houden.
+1
De wet stelt dat een gekocht product niet aan de overeenkomst beantwoordt als het niet die eigenschappen bezit die je op grond van de overeenkomst mocht verwachten.

Dit heet het conformiteitbeginsel en dat is geregeld in artikel 7:17 BW. Daarbij geldt dat je mag aannemen dat het product die eigenschappen bezit die voor normaal gebruik nodig zijn, tenzij het om een eigenschap gaat waar je aan behoorde te twijfelen. Jurisprudentie leert dat je er reden tot twijfel wordt geacht te bestaan wanneer de verkoper expliciet meld dat het product een bepaalde eigenschappen mist of niet geschikt is voor een bepaalde gebruik of situatie.

Als het product niet aan het conformiteitbeginsel voldoet dan heb je recht op herstel of vervanging, dit is geregeld in artikel 21reaspectievelijk artikel 24 van Boek 7 Burgerlijk Wetboek. Er kan bij non-conformiteit ook een recht bestaan op ontbinding van de koopovereenkomst of een redelijke vermindering van de verkoopprijs (achteraf dus), conform artikel 22 van hetzelfde Wetboek.

Of je in jouw specifieke situatie geld terug zou moeten krijgen hangt dus van een aantal feiten en omstandigheden af, waaronder het defect, de mogelijkheid het product te gebruiken met dit defect, de mededelingen hierover door verkopen en de kennis van het defect bij kopen bij het sluiten van de koopovereenkomst.