Moet ik als particuliere verkoper geld terug geven aan de koper als deze het artikel niet meer wil?

Ik heb een android telefoon verkocht met een custom rom. Voordat ik de telefoon heb verkocht heb ik aangegeven dat en een custom rom op de telefoon geïnstalleerd staat. De koper is akkoord gegaan om de telefoon te kopen en na ontvangst van de telefoon geeft ze na 1 week aan dat ze er niet veel van snapt. Nu eist ze haar geld terug en wil ze de telefoon terug sturen.

Ben ik verplicht om dit te accepteren of had mevrouw beter moeten weten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het produkt precies is waarmee je hebt geadverteerd lijkt mij dat je niets terug hoeft te nemen of te geven. Anders zou het zijn als je de boel zou hebben geflest. Onderstaande gaat op voor auto's, maar is wellicht ook van toepassing op een consumentenaankoop van een particulier. Omdat ik dat niet zeker weet zet ik het als reactie neer en niet als antwoord: Koop gesloten? Een koop is gesloten zodra beide partijen het eens zijn over de koop. Er is sprake van een wilsovereenstemming. U kunt op twee manieren een koopovereenkomst sluiten: mondeling of schriftelijk. Voor de gevolgen maakt het niets uit. U moet als koper het voertuig afnemen en de aankoopsom betalen. De verkoper moet op zijn beurt de auto leveren. Bij de koop van een particulier hebt u geen bedenktijd.

Gebreken Ook als een particulier een auto verkoopt, moet hij instaan voor de gebreken die de auto heeft. De verkoper is verplicht u in te lichten over bestaande gebreken aan de auto waarvoor hij op de hoogte is. Als de verkoper niet voldoet aan deze mededelingsplicht, kunt u hem daarop aanspreken. Maar alleen als u bewijs hebt dat de verkoper informatie achterhield, kunt u hem succesvol aansprakelijk stellen of de koop ontbinden.

Het beste antwoord

Nee, dat geldt niet als jij niet handeld namens een bedrijf. Zie

7:46a sub c

overeenkomst op afstand tot het verrichten van diensten: de tot het verrichten van diensten strekkende overeenkomst op afstand tussen een dienstverlener die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf;

Toegevoegd na 33 seconden:
BW (burgerlijk wetboek) uiteraard

Toegevoegd na 33 minuten:
Mevrouw had dus beter moeten weten jij hoeft geen retour te accepteren. Immers, jij handelt niet in naam van een bedrijf of beroep.