Kan je veroordeeld worden voor het deels invullen van een vragenlijst voor de lijst van gezworenen?

Ik werd geselecteerd om eventueel kandidaat te zijn als jurylid in een Hof van Assisen. De vragenlijst heb ik ingevuld en binnen de gestelde termijn teruggestuurd. Doch heb ik door vergetelheid vergeten de naam van het diploma invullen en vergeten te tekenen. Er werd mij een voorstel tot minnelijke schikking toegestuurd van 150€. Na 2 verweerschriften waarin ik probeer uit te leggen dat het om een vergetelheid gaat en de straf niet in verhouding is met de misdaad. Art 316 van het SWB waarop het parket zich beroept zegt "nagelaten te hebben te antwoorden op onderzoekingen...". Het parket gaat ervan uit dat zelfs het gedeeltelijk invullen of in mijn geval bepaalde elementen vergeten ook 'nalaten' is om te antwoorden.
Totnogtoe heb ik het voorstel tot minnelijke schikking niet betaald en nu word ik gedagvaard voor de Correctionele rechtbank!! Zijn er zaken waar ik me kan op beroepen om mezelf te verdedigen in de rechtbank? De advocaat noemt het Kafkaïaans....
Mvg.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
9 jaar geleden
Kom je uit België?
ronron1212
9 jaar geleden
ja vandaar ook mijn vraag hij kan dus ook uit Frankrijk komen. dat wij dat in Nederland niet hebben weet ik dus ook wel.

Antwoorden (1)

De minnelijke schikking gaat om het niet correct invullen van de vragenlijst. Niet of u niet op een proces aanwezig was.
Art 316 SWB (nagelaten te hebben te antwoorden op onderzoekingen gelast door de overheden met het oog op de samenstelling van de lijsten van gezworenen) bepaalt immers ook dat diegenen die de vragenlijst niet volledig invullen daardoor gesanctioneerd kunnen worden. Achteraf rechtzetten doet er niet meer toe als de selectie van de kandidaat juryleden al een feit is.

U bent vrij om een voorstel tot minnelijke schikking niet te betalen als u vindt dat de sanctie onrechtvaardig is. Op uw verweren heeft de procureur u geantwoord dat u gedagvaard zult worden voor de correctionele rechtbank. Die dagvaarding heeft u nu dus.
Daar kunt u dus op 26 juni uitleggen waarom u het niet met de sanctie eens bent.

Dat u de boete niet in verhouding vindt met de gepleegde feiten en dat het alleen om een vergetelheid gaat zijn uw argumenten. Andere argumenten hebt u niet, zegt u zelf, dus daar zult u het dus mee moeten proberen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Antwoord op uw vraag: Kan je veroordeeld worden voor het deels invullen van een vragenlijst voor de lijst van gezworenen?

Het gaat dus om de samenstelling van de lijsten van gezworenen.
Art 316 SWB is daar duidelijk in: ja dat kan en dat is u nu dus overkomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nochtans staat op op mijn voorstel tot minnelijke schikking letterlijk vermeld: "Niet opdagen van een gezworene". Achteraf werd na mijn verweer vermeld dat er 'verkeerdelijk' een verkeerde reden werd opgeheven voor de minnelijke schikking. Die fout mag gemaakt worden maar een vergetelheid moet bestraft worden met 150€ of Correctionele?