Mag de voedselbank een bsn nummer vragen?

Mijn partner werkt sinds kort bij de plaatselijke Voedselbank als vrijwilliger en nu moet hij een ""Vrijwilligersovereenkomst"" tekenen waarbij óók zijn BSN nummer wordt gevraagd. Is hij verplicht dit te geven? Ik heb de RijksOverheid hier over gebeld maar zij weten het niet en sturen mijn vraag naar het Ministerie welke hierover gaat maar dat kan lang duren voordat ik daar antwoord op krijg.

een jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Antwoorden (3)

Een organisatie mag persoonsgegevens verwerken indien zij daar een 'gerechtvaardigd belang' in hebben én er moet geen andere manier zijn om het doel te bereiken.

De vraag is wat het gerechtvaardigd belang van de Voedselbank is ? Ik zie dat zo snel niet. Voor een klant kan ik het me nog voorstellen i.v.m. controles of de persoon wel recht heeft op een bijdrage voor de voedselbank. Maar voor een helpende vrijwilliger zie ik geen gegronde reden.

Het kan zijn dat ze het BSN gebruiken als een soort uniek lidnummer, maar dat is ook te bereiken door als voedselbank zélf nummers uit te delen. Daar is geen BSN voor nodig.

Wat je partner het beste kan doen is vragen naar de reden. Is er een goede, dan zal hij ook te overtuigen zijn. Is die goede reden er niet, dan mag de voedselbank er ook niet naar vragen (en al helemaal niet registreren !)
Toegevoegd op 7 december 2022 14:15: bron
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
https://www.vrijwilligersaanzet.nl/2022/06/22/de-vrijwilligers-coordinator-vraagt-welke-gegevens-van-de-vrijwilliger-mag-ik-bewaren/
tinus1969
een jaar geleden
Gerechtvaardigd belang is overigens maar 1 vd criteria uit de AVG. Soms is er ook een wettelijke plicht, bv als het gaat om werknemers/belasting.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
@tinus1969
Klopt! Er zijn meer redenen, maar het gerechtvaardigde belang is de meest relevante in dit geval. Belasting wordt niet betaald bij een vrijwilliger (er is geen loon) en al er om een bepaalde reden wel een BSN nodig is, dan kom ik terug op mijn laatste punt: dan moet men aan de betrokkene uit kunnen leggen waaróm het BSN nodig is.
Het ligt er aan. Elke werkgever is verplicht om de persoonsgegevens van alle medewerkers te verwerken, inclusief BSN nummer. Meestal doet men dat in de vorm van een kopie van het paspoort.
De vraag is nu dus of je als werknemer gezien wordt, of niet, en dat moet staan in die vrijwilligersovereenkomst die getekend moet worden.

Hoe dan ook moet de organisatie kunnen verantwoorden aan wie ze geld overmaken en welke status dat heeft. Is het een onkostenvergoeding aan 'werknemer X', dan moet dus van die meneer of mevrouw X ook het BSN nummer bekend zijn.
een jaar geleden
Nee, dat mag niet.
De voedselbank heeft dat BSN niet nodig voor het uitkeren van een vrijwilligersvergoeding of vergelijkbare wettelijke reden ivm belasting/premies. De voedselbank mag alleen van werknemers BSN vragen en opslaan.
tinus1969
een jaar geleden