Hoe zit het met leverplicht (zie toelichting)?

Een outbound callcenter, dat werkzaamheden verricht voor mijn niet nader te noemen telecomprovider heeft me begin december 2009 benaderd met het aanbod van een abonnementsverlenging tegen een iets gereduceerd tarief en een toestel, de HTC touch HD.

We zijn inmiddels tig telefoontjes met even zovele verhaaltjes over op datum x wordt het bezorgd en ik verzoek u nog even af te wachten als gevolg, maar geen toestel.

Steeds is het weer: "Ja het toestel is niet of nauwelijks leverbaar," of iets van soortgelijke strekking.

Toen het outbound callcenter mij opbelde en ik akkoord ging door middel van het opnemen van de voicelog hadden wij m.i. een overeenkomst, daarbij hoort voor het bedrijf toch ook de verplichting te leveren lijkt me, hoe zit dat? Hoe lang moet ik nog wachten? Wat kan ik eventueel zelf nog doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Kijk eerst in de overeenkomst wanneer de telefoon geleverd zou moeten worden. Volgens artikel 6:38 BW is wanneer geen tijdstip voor nakoming is bepaalt een verbintenis direct opeisbaar. Zodra je hebt vastgesteld dat de telefoon geleverd zou moeten worden kun je nakoming vordering van de overeenkomst. Je kunt eveneens de overeenkomst ontbinden op basis van art 6:265 BW. Hiervoor is wel verzuim nodig.

Verzuim treedt op grond van artikel 6:81 BW wanneer de prestatie direct opeisbaar is en nadat is voldaan aan de eisen van artikel 6:82 BW.

Artikel 6:82 BW stelt dat verzuim pas intreedt nadat je als schuldeiser een ingebrekestelling hebt verzonden waarin je een redelijke termijn stelt voor nakoming, en dat na deze termijn nog steeds niet is nagekomen.

Conclusie is dat je kunt ontbinden nadat je een redelijke termijn voor nakoming hebt gesteld en nadat deze termijn is verstreken. Vanaf dat moment kun je de overeenkomst ontbinding of schadevergoeding (6:74 BW) vorderen (waarde van het toestel als vervangende schadevergoeding ex 6:78 BW).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Dankjewel voor je verhelderende antwoord. Ik blijf nog wel met een aantal dingen zitten. Ik zou het liefst natuurlijk gewoon het toestel ontvangen, daarover kreeg ik vandaag de wat merkwaardige opmerking dat ik het toestel (ondanks dat het niet leverbaar of op voorraad zou zijn) wel gewoon in een winkel zou kunnen ophalen (dus dat in plaats van de bezoring afwachten), maar dan zou de korting op de abonnementskosten niet gelden. IK heb hier geen ja op gezegd, omdat ik denk dat dat niet in mijn belang is (meer per maand betalen, terwijl dit volgens mij een administratief probleem is van het bedrijf en niet zozeer mijn probleem). Kort gezegd denk ik dat ik inderdaad een brief ga sturen als ik volgende week nog niet meer weet, daarbij zal ik ze dan in gebreke stellen en een periode van nog twee weken geven. Het is dat de overeenkomst mondeling (telefonisch) is gegaan, het nieuwe abonnement ook nog niet is ingegaan en ik dus geen algemene voorwaarden heb kunnen inzien, maar anders zou het misschien (zo lijkt me) ook nog een optie kunnen zijn om te vragen om een vergelijkbaar produkt ter vervanging van het niet leverbare toestel. De problemen beginnnen dan natuurlijk bij wat 'vergelijkbaar' inhoudt in dit geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste is gewoon om elkaar inderdaad tegemoet te komen en een vergelijkbaar toestel te nemen die weld irect leverbaar is. Mocht je dit niet willen: de korting is onderdeel van je contract en zij zijn verplicht om de overeenkomst na te komen, inclusief de korting en het afgesproken toestel. Indien je geen schriftelijke bevestiging hebt ontvangen is het in sommige gevallen moeilijk te bewijzen wat is afgesproken. Het beste is om te proberen tot een oplossing te komen met het desbetreffende bedrijf. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben inmiddels zelf achter dit gekomen, Burgerlijk Wetboek 7:46f 1.Het verzuim van de verkoper treedt zonder ingebrekestelling in, wanneer de koop op afstand niet uiterlijk binnen dertig dagen, te rekenen van de dag waarop de koper zijn bestelling bij de verkoper heeft gedaan, is nagekomen, behalve voor zover de vertraging de verkoper niet kan worden toegerekend of nakoming reeds blijvend onmogelijk is. De dertig dagen daar zitten we ruim overheen, maar heel formeel, op basis van de eerste bevestigingsmail (die te laat is omdat ze eerst na 1,5 week of zo kwamen met de opmerking dat er een computerstoring was en de order opnieuw het systeem in moest) zou er morgen pas verzuim ontstaan van rechtswege. Ik zeg van rechtswege omdat het bovenstaande dwingen recht zou moeten zijn en omdat er duidelijk staat dat ik niet hoef over te gaan tot ingebrekestelling (dit alles zoals ik het begrijp uiteraard). Het lastige is dat ik kan wachten tot ik 100 gram weeg, vandaag dacht ik dat ik het toestel eindelijk zou ontvangen, maar het bleek een envelop te zijn met een geheugenkaard die ik erbij zou krijgen. Het toestel is nu 'zoek' en er wordt d.m.v. een ticket weer maximaal 10 werkdagen extra over gedaan om uit te zoeken wat er mis is gegaan omdat het bedrijf zich op het standpunt stelt dat het toestel wel verstuurd is. BW 7:11 zegt dan:
Indien bij een consumentenkoop de zaak bij de koper wordt bezorgd door de verkoper of een door deze aangewezen vervoerder, is de zaak pas voor risico van de koper van de bezorging af, zelfs al was zij reeds eerder afgeleverd in de zin van artikel 9. In zekere zin is het dus hun probleem om te bewijzen dat het toestel is afgeleverd en dat zou dan niet mijn probleem zijn. Helaas heeft ontbinden voor mij niet veel zin, omdat ik toch wel aan het abonnement vastzit kan ik ook maar beter op het toestel wachten. Ik krijg nu in ieder geval (ik ben al klant) de aankomende maand mijn abonnementskosten gecrediteerd.

Andere antwoorden (2)

Wanneer je de overeenkomst wilt ontbinden, kun je het bedrijf schriftelijk in gebreke stellen. In deze brief geef je aan wat de situatie is: begin december overeenkomst gesloten, ondanks diverse toezeggingen nog steeds niet geleverd. In de brief geef je aan dat je de leverancier in de gelegenheid stelt alsnog binnen twee weken de overeenkomst na te komen en dat je wanneer dit niet lukt, de overeenkomst ontbindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een overeenkomst hebt met een bedrijf (dat kan zowel schriftelijk als mondeling, maar het liefst schriftelijk), dan heeft dat bedrijf een leveringsverplichting aangegaan, wat betekent dat ze moet leveren. Er kunnen zich omstandigheden voordoen dat de levertijd uitloopt (overmacht, ziekte, etc). Het bedrijf dient dat te melden en tevens op de geven wanneer de goederen dan wel geleverd kunnen worden. Als uiteindelijk blijkt dat ze niet aan haar verplichting kan voldoen, heb je het recht de overeenkomst te verbreken en je aanbetaling terug te vorderen. Vaak moet de rechter hier aan te pas komen.