Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

In 1985 ben in de WAO beland en 80% / 100% afgekeurd. Blijf ik mijn uitkering tot aan mijn 67ste houden?

Wat is de huidige wetgeving omtrent de herkeuring van WAO uitkeringsgerechtigden? Ik ben in al de jaren nooit opgeroepen ook niet in 2004 - 2009 en ik ben 57,5 jaar oud.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
775
fisbel
9 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/wetgeving/wao-uitkering-pensioen.300310

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De huidige wetgeving is dat er geen 'garantie' meer is op een uitkering tot aan de pensioengerechtigde leeftijd:

"Uw WAO-uitkering heeft geen vaste einddatum. U krijgt de uitkering zolang u aan alle voorwaarden voldoet. U voldoet niet meer aan de voorwaarden als u:
- minder dan 15% arbeidsongeschikt wordt;
- niet meewerkt aan de (her)beoordeling;
- langer dan 3 maanden in een land buiten de EU bent of een land waarmee Nederland geen verdrag over sociale zekerheid heeft;
- 1 maand of langer in detentie bent;
- recht krijgt op een AOW-uitkering."

Maar:

"Arbeidsongeschiktheidsuitkeringen die zijn toegekend vóór de inwerkingtreding van de Wet wijziging systematiek herbeoordelingen arbeidsongeschiktheidswetten, dan wel daarna met toepassing van artikel 91b, worden geacht te zijn toegekend voor onbepaalde tijd."

Dus: verandert er niets, dan loopt je uitkering gewoon door. Alleen als het UWV er aanleiding toe ziet, zul je herkeurd worden maar dit is (dus) niet het uitgangspunt.
(Lees meer...)
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Duidelijk en bruikbaar. Bedankt!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding