Is het legaal om een harddrug te maken, mits dit gebeurt voor een profielwerkstuk?

Van de school zelf mag het, als we aan de materialen komen. Er is voldoende begeleiding. De vraag is alleen of het gedoogd kan worden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Dat mag, mits je ook de juiste vergunningen weet te krijgen !

Toestemming van de school is niet voldoende. Met het maken van een harddrug overtreed je namelijk de wet. De school heeft niet de autoriteit om je toestemming te geven de wet te overtreden.

Als je het toch doet (zonder vergunning) kunnen zowel de school als ook jijzelf flink in de problemen komen !
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bestaan die vergunningen? Volgens mij is het ten aller tijden gewoon toegestaan om drugs te maken voor wetenschappelijke doeleinden. Dit laatste moet natuurlijk wel onomstotelijk vaststaan.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Dat "onomstotelijk" bewijs je door over de juiste papieren en procedures te beschikken.
Anders kan elke wetenschappelijke instelling wel een drugslab opzetten. Vervolgens bij een inval zeggen: "Ja maar, het was voor wetenschappelijke doeleinden..." Kijk ook naar de quote in dit nieuwsbericht: "De politie was al begonnen met het ruimen van de planten toen Wageningen Universiteit de benodigde vergunningen toonde" http://www.nu.nl/algemeen/2074272/wietplantage-blijkt-proefveld-universiteit.html En dat ging nog over planten waar niet eens actieve stof in zat !
Amadea
9 jaar geleden
Is het werkelijk waar dat een school opdracht geeft om een harddrug te maken? Dat is toch vragen om moeilijkheden, leerlingen leren hoe ze iets kunnen maken wat zoveel ellende teweeg brengt?! Wekelijks lees je erover dat er weer vaten in de natuur gedumpt afval gevonden zijn. En dan de gevolgen van het gebruik, al die verslaafden....
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat het proces om te ervaren dat niet alles zomaar kan, of juist het aanvragen van de hele papierwinkel onderdeel is van de les die geleerd moet worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals ik het lees is er geen opdracht gegeven, maar is de opdracht zelf verzonnen en vind de school het goed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad, als je maar over de juiste vergunningen beschikt. Maar vergunningen op basis van de Opiumwet zul je voor dit soort proeven als middelbare school echt niet krijgen. Daarnaast is het fabriceren van dit soort middelen een behoorlijk gevaarlijke zaak (lees maar hoe vaak er geen brand ontstaat in zo'n lab). Alles bij elkaar lijkt het me bijzonder dom als een school hier toestemming voor geeft.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Denk nou eens na welke les er hier voor de leerlingen uit te leren valt ! Ze komen met van allerlei vragen en instanties in aanmerking. Ze leren daar vooraf over na te denken, maar een paar goede vragen van de leeraar en ze worden gedwongen óók over de chemische kant en de veiligheid na te denken. Dat drugslab zal er waarschijnlijk nooit komen, maar de leerlingen hebben een ton aan ervaring opgedaan. En dáár gaat het om ! Geweldig toch dat de leeraren het spelletje zo mee spelen ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als dat de achterliggende motivatie van de school is dan zou dat een goede les kunnen worden.
Nee, dat mag niet.
De Opiumwet noemt een groot aantal strafbare handelingen. Gebruik op zich wordt niet als een strafbare handeling gezien. Gebruikers worden dan ook niet vervolgd. Wel verboden is: bezit, handel, productie, invoer en uitvoer.