Zijn algemene voorwaarden in hun geheel ongeldig als er één spel- of taalfout instaat?

Bij het doornemen van de algemene voorwaarden van een leverancier merk ik een taalfout op (verkeerd i.p.v. verkeert, werkwoord tegenwoordige tijd).

Dit heb ik wel eens vaker gemerkt bij het lezen van voorwaarden. Ook logische fouten komen voor. In één geval hadden de voorwaarden het over 4 weken ipv een maand bijvoorbeeld waardoor de overeenkomst logischerwijs niet klopte.

Kan een spel- of taalfout betekenen dat de afnemer niet aan zijn verplichtingen hoeft te voldoen?

Toegevoegd na 2 minuten:
Of beter gezegd, kan een spel- of taalfout bij een geschil in het voordeel van de afnemer werken, bijvoorbeeld als de levering niet naar tevredenheid is, maar in de voorwaarden iets staat waarbij aansprakelijkheid voor het resultaat wordt afgewimpeld?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K

Het beste antwoord

Ja, hij is nog geldig. Als er 'verkeert' staat weet iedereen wat er bedoeld wordt, en zal de Algemene Voorwaarden nog steeds gelden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zolang die inhoudelijk kloppen en aan de wet- en regelgeving voldoen en als jij met die voorwaarden akkoord gaat, gelden die voorwaarden natuurlijk, met of zonder spelfout. Wel kun je op voorhand of naderhand bijv. inhoudelijk discussiëren over wat nu precies onder 'een maand' wordt verstaan.