Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

strafrecht: als er sprake is van een bewezenverklaring kan de rechter dan nog ontslaan van rechtsvervolging?

bijvoorbeeld omdat feit niet strafbaar is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
740

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja dat kan. Als een niet strafbaar feit bewezen wordt kan de rechter ontslag van rechtsvervolging oordelen. Zie het voorbeeld op Wikipedia: als bewezen wordt dat ik geprobeerd heb mijn echtgenoot te vergiftigen met suikerklontjes krijg ik ontslag van rechtsvervolging omdat het gebruik van suikerklontjes als ondeugdelijk middel geldt om iemand te vergiftigen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Meer in algemene termen: schuld- en strafuitsluitingsgronden kunnen voor een rechter reden zijn ontslag van rechtsvervolging te geven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik meen mij een geval te herinneren waarbij iemand zijn moeder op verzoek had geholpen met euthanasie en dat hij wel schuldig werd bevonden maar geen straf kreeg opgelegd, ook typisch zo'n geval.. Plus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus en hier is de uitspraak van de zaak die mullog schrijft zich te herinneren.
http://nos.nl/artikel/2035504-zoon-die-moeder-99-hielp-te-sterven-wordt-niet-langer-vervolgd.html Het beroep op noodtoestand is gegrond, het bewezenverklaarde leverde daardoor geen strafbaar feit op. Verdachte heeft het tenlastegelegde begaan maar het Hof verklaart het bewezenverklaarde niet strafbaar en ontslaat verdachte van alle rechtsvervolging. Bij vrijspraak acht de rechtbank niet wettig en overtuigend bewezen dat het door de officier van justitie ten laste gelegde feit door de verdachte is gepleegd.
Als men vrijgesproken is van een misdaad die de dood van een ander heeft veroorzaakt kan men alsnog worden vervolgd als er nieuw bewijs is. Het moet dan gaan om een misdrijf dat met opzet is gepleegd en nog niet is verjaard.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding