Jazeker, vaak moet een hond aan de lijn lopen en is dat niet zo en bij hij een dier dood, is er wel een sanctie. Het is tenslotte een overtreding.

Toegevoegd na 37 minuten:
Uit de bron:
Flora- en Faunawet
"Behalve een apart verbod voor de zogenaamde "lange" honden (windhonden en kruisingen daarvan) staat er in de flora en fauna wet nergens dat honden niet mogen loslopen, echter er staat wel in dat je geen dieren en planten mag vernielen of verstoren of opjagen. Echter dit verbod geldt voor mensen, het is dus de bedoeling dat je als eigenaar van een hond zorgt dat je hond niet achter de konijnen aangaat of konijnenholen uitgraaft."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bron?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel!
Rieneke1
9 jaar geleden
Kruidenvrouwtje: art. 16, lid 3 van de flora-en faunawet.
Boete kan oplopen tot 250 euro.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Let wel. Geldt niet alleen voor honden...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"staat er in de flora en fauna wet nergens dat honden niet mogen loslopen" Nee, maar de beheerder van een terrein (of een gemeente) mag dat wel eisen. Voor een loslopende hond kun je dus wel degelijk een boete krijgen als het daar niet mag. In de praktijk zal het zo'n vaart niet lopen. Verder: zie @Rieneke1. En, of je nou een boete krijgt of niet, het heeft een reden waarom je in de meeste bossen je hond niet mag laten loslopen. Hou je daar alsjeblieft aan!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal mee eens Attercopus. Zou er ook aan toe willen voegen, en hou ook je kat in de gaten!
http://www.kattenbakkie.nl/item/Katten-doden-meer-dieren
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad, katten ook. Feitelijk geldt de Flora- en Faunawet ook voor katten ... alleen nooit gehoord dat een katteneigenaar een boete heeft gekregen ... Zal wel "gedoogd" worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of misschien slecht te checken... katten jagen meest 's nachts, hoe zou je dit willen vastleggen?