Wat is de minimale straf als je wat op internet zet, zonder toestemming van diegenen?

Vrienden van mij hebben een foto van een meisje, en gaan die foto helemaal bewerken en gaan het op internet posten, zonder haar toestemming. Wat iande minimale straf voor mijn 'vrienden'?

Toegevoegd na 2 uur:
Oké, iedereen: help! Het filmpje staat op YouTube, daar is ze echte NIET blij mee, ik wil haar dolgraag helpen. Maar de beheerder van dat kanaal gaat hem er niet af halen. Wat moet ik doen?

Toegevoegd na 1 dag:
Sorry dat ik zovaak mijn vraag verander, maar ze willen GEEN aangifte doen! Alvast bedankt voor jullie begrip.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Taakstraf?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat voor? Geen boete
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Githa1993 en wat als hij het er weer op zet?

Het beste antwoord

In Nederland hebben we (nog) geen minimumstraffen, alleen maximumstraffen.

Dat meisje kan een klacht indienen bij YouTube, en aangifte doen bij de politie voor inbreuk op het portretrecht en eventueel cyberstalking. Verwacht niet dat die 'vrienden' meer krijgen dan een boete en de opdracht het filmpje te verwijderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Geen... Ligt totaal aan de bewerking of dat meisje kans heeft het aan te vechten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ook ligt het nog aan met welke handelingen dat meisje wellicht ongevraagd gefotografeerd is. Echter met alleen portret heeft het geen nut het aan te vechten.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De jongens gaan haar 'uitkleden' op fotoshop en ze wil het ECHT NIET!
Frimu2
11 jaar geleden
Dan heb je een punt, echter is het minder omslachtig om gewoon YouTube een verweider verzoek te doen. Indien ze het daarna er weer op zetten lopen ze wellicht kans een ban van Youtube te krijgen.