Moet een politieagent het mondeling hebben toegezegd dat je een boete krijgt?

Tijdje geleden waren me maat en ik aan het stappen. Nu deden we een klein beetje vervelend, maar nog lang niet zo vervelend voor een boete.

Uiteindelijk kwamen er 2 agenten op ons af en vroegen onze ID. Ze noteerde onze namen en gaven het weer terug. Voor de rest zeiden ze weinig.

Nu 6 weken later heb ik een bon op de mat.

Nu is mijn vraag: moet de agent hebben gezegd dat we een boete krijgen, voordat hij uiteindelijk een boete mag uitdelen?

9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Alleen al de flits-camera's langs de weg geven al aan dat die verplichting niet bestaat. Al is het in een persoonlijk contact wel zo beleeft en vaak is lik-op-stuk ook wat effectiever als 'opvoedkundige' les.

Maar als de situatie er eerder door uit de hand dreigt te lopen en het op dat moment meer kwaad dan goed doet, dan hoeft een agent je niets mee te delen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
nielsjuh
9 jaar geleden
Oke Oke. Er was geen verkeerde situatie, maar juist gezellig. Niks kapot, niemand uitgescholden, alleen wel een bakkie op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zal antwoord van Ozewiezewoze anders formuleren:
Nee dat (mondeling toezeggen) hoeft niet. :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor wat voor een overtreding heb je een boete gekregen ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Prima antwoord.
Ik ben het ermee eens dat de boel misschien wel uit de hand was gelopen als de agent had gezegd dat hij een boete uitdeelde.
Wel ben ik benieuwd naar welke overtreding kennelijk is gemaakt. Openbare dronkenschap? Vernieling?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nielsjuh, die agenten zullen niet voor niets op je afgekomen zijn. Bovendien gaf je eerder aan dat je wel een beetje vervelend was. Dat is iets anders dan 'gezellig'.
En dat een agent niet in discussie wil gaan met een dronken persoon, lijkt me verstandig.
nielsjuh
9 jaar geleden
Er was een discussie over de autospiegels, waarom deze allemaal waren ingeklapt. Dat deden zei voor de vele vernielingen van de spiegels. Heel kinderachtig deden we wedstrijdje hoeveel spiegels waren ingeklapt en juist niet. Ik klapte voor de grap een spiegel uit en zei ik heb gewonnen. Toen klapte hij hem weer terug en we liepen weer verder. Dit was op de camera gezien en binnen 2 min. stonden er bikers voor ons. uiteindelijk hebben we een boete gekregen voor 'open alcoholische dranken', dit terwijl we net uit de kroeg kwamen en dus geen drank op zak hadden.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Als jij een boete krijgt voor ‘open alcoholische dranken’ en je hebt geen open alcoholische dranken dan is de boete niet terecht en kun je gewoon bewaar maken. Laat ze maar met bewijs komen dat jullie wat hadden. Je loopt dan wel de kans dat ze het gedoe met die buitenspiegel als vernielingen gaan bekeuren...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Was het voor ‘open alcoholische dranken’ of openbare dronkenschap?
HeerVoldemort
9 jaar geleden
@Ozewieze
Kan dat? Bekeuren voor vernieling? Als er niets kapot is? En als er geen aangifte van de eigenaar is voor vernieling?
nielsjuh
9 jaar geleden
Klopt inderdaad HeerVoldemort. Er was niets vernield. Maar ik ga zeker bezwaar maken!
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
De regel is inderdaad wat te stevig aangezet. Wat ik bedoel is dat ze dan wel wat anders proberen te vinden om je op te pakken.