Mag je een foto van iemands anders huisdier maken en deze op een website zetten?

Ik heb een foto gemaakt van de kat bij m'n oppaskindjes. Deze staat nu op mijn mobiel. Ik doe het niet maar vroeg me toch af; wanneer deze op Facebook of soort gelijke publieke websites wordt gezet, heb jij dan het auteurrecht of
Mag je niet iemands huisdier (zonder eerst te vragen) op het internet zetten? (het is in ieder geval naar mijn mening niet erg netjes) maar Je kunt mensen toch ook 'spotten' :p

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik persoonlijk vind dat niet kunnen tenzij je zeer zeker weet dat de eigenaar van dat huisdier en dus eigenaar van de foto het niet erg zou vinden. Foto van een huisdier is nog best onschuldig maar stel je voor dat het om iets anders ging, foto van iemands jeugd of foto van iemands huwelijk etc. dat zou je ook niet zonder toestemming zomaar ergens publiceren. Ik zou eerst gewoon netjes vragen, kan geen kwaad.

Juridisch gezien zit er zeker geen auteursrecht op een foto van iemand huisdier en mag je het dus gewoon plaatsen waar je wilt. Het is echter natuurlijk wel netjes om het even te vragen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100