Mag je een foto van iemands anders huisdier maken en deze op een website zetten?

Ik heb een foto gemaakt van de kat bij m'n oppaskindjes. Deze staat nu op mijn mobiel. Ik doe het niet maar vroeg me toch af; wanneer deze op Facebook of soort gelijke publieke websites wordt gezet, heb jij dan het auteurrecht of
Mag je niet iemands huisdier (zonder eerst te vragen) op het internet zetten? (het is in ieder geval naar mijn mening niet erg netjes) maar Je kunt mensen toch ook 'spotten' :p

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
5.1K

Antwoorden (5)

Ik persoonlijk vind dat niet kunnen tenzij je zeer zeker weet dat de eigenaar van dat huisdier en dus eigenaar van de foto het niet erg zou vinden. Foto van een huisdier is nog best onschuldig maar stel je voor dat het om iets anders ging, foto van iemands jeugd of foto van iemands huwelijk etc. dat zou je ook niet zonder toestemming zomaar ergens publiceren. Ik zou eerst gewoon netjes vragen, kan geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juridisch gezien zit er zeker geen auteursrecht op een foto van iemand huisdier en mag je het dus gewoon plaatsen waar je wilt. Het is echter natuurlijk wel netjes om het even te vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Èr zijn genoeg katten die op elkaar lijken van tekening.Als er geen andere details of personen op de achtergrond bij staan kan er niemand bezwaar tegen maken.En desnoods verander je met een fotoprogramma de achtergrond.Ik denk dat de eigenaar die kat geeneens meer herkend als je die achtergrond veranderd."Hé dat lijkt onze kat wel"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als deze foto gemaakt is vanaf een openbaar terrein mag je de foto publiceren (op internet zetten) als alleen de kat op de foto te herkennen is (geen andere personen).

Heb je de foto binnenshuis gemaakt, op het oppas adres dan mag je hem niet publiceren behalve je toestemming hebt van de hoofdbewoner van het pand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw vraag heeft niets met het auteursrecht te maken: als maker van de foto heb je altijd het auteursrecht.
Wel heeft je vraag te maken met het zogenaamde portretrecht. Dieren hebben geen portretrecht, dus de fotograaf hoeft voor het publiceren/openbaar maken van de foto in principe geen toestemming te vragen.

Als de foto's niet bij jou thuis zijn gemaakt en de omgeving herkenbaar in beeld is gebracht, kan de eigenaar van de woning "redelijk belang" hebben om publicatie te verhinderen. Maar met de kat heeft dat dus niets te maken...
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Als de foto’s niet bij jou thuis zijn gemaakt en de omgeving herkenbaar in beeld is gebracht, kan de eigenaar van de woning "redelijk belang" hebben om publicatie te verhinderen." Ja de kat, toestemming is dus benodigd.