mag je zomaar een camera bij voordeur hangen?

Overburen hebben een camera geplaatst die alles opslaat op de PC. Hier worden dus beelden van de overburen en naaste buren vastgelegd op hun PC. Mag dat zomaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg nee.

Antwoorden (7)

Ja dat mag en hij mag nog aanstaan ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Binnen één minuut een volstrekt fout antwoord is een record!
Ja hoor, dat mag zomaar. Alleen bij een openbaar plek mag je geen camera hangen. Bij je voordeur mag dat volgens mij wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee wel op eigen terein dan nog met waarschwingsbord dat alles op terein opgenomen w6rdt andes strafbäar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag alleen je eigen erf filmen. Dus niet alles wat op de openbare weg en bij de buren gebeurt.
Ik zou het niet prettig vinden als ze alles zomaar in de gaten kunnen houden. Je kunt dit bespreekbaar maken bij je buren. Anders doet de politie dit wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat mag niet.

De overburen mogen alleen beelden opnemen van een geschermd gebied (eigen terrein/ privaat gebied) De beelden kunnen in een rechtszaak alleen gebruikt worden als er een waarschuwing was waaruit bleek dat er video opname gemaakt werden van het eigen gebied. Is deze waarschuwing niet gegeven dan is het "bewijsmateriaal" nietig!

Met andere woorden je kan tegen de buurman zegen dat hij zijn camera anders af moet gaan stellen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, mag absoluut niet. Je kunt dit melden bij de gemeente of politie.

Je mag alleen een camera ophangen die de straat filmt indien je hiertoe een reden hebt. Dus bij dreiging van vandalisme / diefstal etc. Als die reden er niet is dan ben je in overtreding.

Ik geloof dat je ook ergens een bordje moet ophangen dat je filmt.

Zomaar in een normale straat een camera ophangen met als doel de buren te bekijken is gelukkig (nog) niet toegestaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Filmen als je een reden hebt mag ook op openbaar terrein. Stel dat je pand pal op straat staat en je dus geen tuin etc hebt en je last hebt van vandalen, dan mag je filmen. Meldt dit vooraf bij de politie zodat zij op de hoogte zijn.

Let wel op dat de gemiddelde agent weinig kennis van juridische zaken heeft. Dus zorg dat jij wel goed op de hoogte bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee het mag niet en wat ik me afvraag wat willen ze ermee doen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry vergeten, wel op privé terrein maar niet gericht op de buren.