Heeft de consument recht op vergoeding als een vlucht verplaatst wordt van Schiphol naar elders?

Ik heb een overeenkomst om vanaf Schiphol te vliegen. Als de vlucht wordt verplaatst naar een vliegveld in het buitenland, heb ik dan recht om de extra reiskosten te claimen? (Naar Schiphol reis ik gratis met een busabonnement, voor het buitenland maak ik uiteraard extra reiskosten.)

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Antwoorden (1)

In de praktijk niet. De reisorganisatie gaat je waarschijnlijk de optie geven om gratis te annuleren omdat de vertrek plaats wordt aangepast. Als je annuleert heb je je geld terug maar geen vakantiereis.
tinus1969
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
"In de praktijk niet."
Want?
De zin erna ontslaat een reisorganisatie er niet van om zich niet aan de afgesproken deal te houden lijkt me. Als dit zou mogen wat weerhoudt dan nog een vliegtuigmaatschappij om jouw vlucht Van Amsterdam naar Faro te verzetten naar Madrid-Faro? Reizigers hebben allerlei rechten op dit gebied.
https://www.rechtenvanvliegtuigpassagiers.nl/vlucht-gewijzigd-rechten/
Nu staat verplaatsing van vliegveld er niet eens bij, aangezien dat gok ik als totaal ongepast wordt gezien, maar lijkt te vallen in dezelfde gedachtestroom als de vergoeding waar je recht op hebt als je later vertrekt.
tinus1969
een jaar geleden
@LeonardN, jouw reactie gaat over wijzigingen op het laatste moment. Maar mijn antwoord gaat over aangekondigde wijzigingen ruim van te voren, waarbij de reisorganisatie je de optie kan bieden om de hele reis te annuleren.