hoe zit het met een VOG ivm winkeldiefstal en baan als secretaresse?

Ik heb voor een kleine winkeldiefstal (21.50€) een taakstraf gekregen van 16 uur.. nu zit ik nog op school en leer voor de opleiding secretaresse. Ik heb gesolliciteerd bij een aantal bedrijven voor een stage plek.. hoe zit het als ik een VOG moet aanvragen...? Krijg ik deze dan wel?!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lieve Anoniempie, de meeste bedrijven vragen geen VOG als een stagiair wordt aangenomen. De meeste bedrijven vragen er zelfs geen voor vast personeel dat wordt aangenomen. Banken, zorginstellingen, beveiligingsfirma’s e.d. vragen hier meestal wel naar. Maar als jij "gewoon" stage gaat lopen op een kantoor, hoef je hier niet voor te vrezen. Wel nadenken de volgende keer als je "per ongeluk of niet per ongeluk" spullen in je tas stopt. Je hebt er vast van geleerd, dus kop op! Veel succes met je stage.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overheidsgerelateerde bedrijven trouwens ook (gemeentes, Politie, etc.)
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Bij beveiligingsfirma's en bij de politie vragen ze niet naar een VOG. Daar krijg je een screening, dit gaat veel dieper dan een simpele VOG.

Het beste antwoord

Het hangt er vanaf hoe lang het geleden is en welk screeningsprofiel men hanteert.
Soms is dat 4 jaar terug maar kan ook uitlopen naar 8 jaar. Het is dus in dit geval afhankelijk welk screeningsprofiel je eventuele aanstaande werkgever heeft aangevraagd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zo’n verklaring wordt gegeven als uit onderzoek blijkt dat iemand geen strafbare feiten heeft gepleegd die geregistreerd staan. Als iemand wel met Justitie in aanraking is geweest, dan wordt beoordeeld of dit erg genoeg is om zo’n verklaring te weigeren. Om te beoordelen of iemand strafbare feiten heeft gepleegd worden diverse registers geraadpleegd, waaronder het Justitieel Documentatie Systeem (JDS), politieregisters en de registers van het Openbaar Ministerie en de Reclassering.
Het is de vraag of men dit belangrijk vindt of niet, dat zal je aanvraag bewijzen. Het was echter stom , om door diefstal zoveel problemen te creeëren.