Wat is een vereniging?

Een stichting mag bijvoorbeeld geen winst maken. Wat is de opzet/bedoeling van een vereniging?

Toegevoegd na 9 minuten:
wat is dan eigenlijk het verschil met een stichting?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

"Een vereniging is een rechtspersoon voor de Nederlandse wet. De rechten en plichten van een vereniging worden geregeld in het Burgerlijk Wetboek, boek 2, artikel 26 t/m 52.

Een vereniging wordt in het algemeen opgericht door bij de notaris hiervan een akte op te maken. Dit is niet noodzakelijk, maar zonder notaris heeft de vereniging beperkte rechtsbevoegdheid (de bestuurders zijn hoofdelijk aansprakelijk. De vereniging kan geen registergoederen verkrijgen en geen erfgenaam zijn). Wanneer een vereniging bij de notaris opgericht is, zijn er ook statuten. Hierin staat ten minste het doel van de vereniging, de verplichtingen van de leden, het bijeenroepen van de algemene (leden)vergadering en het benoemen/ontslaan van de bestuurders. Verder laat de Nederlandse wet ruimte over om andere zaken in de statuten vast te leggen.

Een vereniging heeft een doel dat nagestreefd wordt. Dit doel mag echter niet het verdelen van winst onder de leden zijn. Wat niet wil zeggen dat er geen winst gemaakt mag worden, maar deze moet ingezet worden voor een bepaald doel (zoals het doel van de vereniging, kennisdeling, verbetering van de kwaliteit, liefdadigheid, etc.)."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als mensen samen iets willen, dan kun je gewoon afspraken maken. Deze schriftelijk vast leggen en samen gaan vvo dit doel. Niet zomaar doen wel goed overwegen en de financiële gevolgen goed overzien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het belangrijkste verschil tussen een stichting en een vereniging is dat een vereniging leden heeft. Dus je kunt lid worden van een vereniging; niet van een stichting!