Is het mogelijk om veroordeeld te zijn zonder dat je daar zelf iets van merkt?

Twee vragen terug heb ik beschreven wat mij een aantal dagen geleden overkomen is. Nu vraag ik me af of het mogelijk is dat ik "veroordeeld" zou zijn zonder dat ik daar iets van heb gemerkt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ja, als de dagvaarding je om wat voor reden niet heeft bereikt, en de Officier van Justitie aan de rechter heeft getoond dat die correct is verstuurd, doet de rechter uitspraak bij verstek. Dat vonnis wordt aan je verstuurd, maar kan wederom niet aankomen. Bijvoorbeeld omdat je in het buitenland zit, bent verhuisd zonder dat bij de gemeente te melden, of ook omdat je helemaal geen adres hebt en ergens in een hooiberg slaapt.
Zodra je komt te weten van de veroordeling kun je (via een advocaat) verzet aantekenen, en wordt de zaak alsnog of opnieuw behandeld. Je verweer kan bijvoorbeeld zijn dat de dagvaarding niet correct is 'betekend', en het vonnis om die reden vernietigd moet worden. In een nieuwe rechtzaak kun je alsnog worden veroordeeld natuurlijk.
Hieronder een link naar een belgische site, in nederland gaat het net zo.
teusvh
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik neem aan dat je zelf wel weet of je ooit iets gedaan hebt wat niet door de beugel kan. En van een veroordeel krijg jij altijd schriftelijk bericht thuis dat deze uitspraak is geweest.

Toegevoegd na 13 minuten:
Om je strafblad in te zien kunt je een schriftelijk verzoek indienen bij de Frontoffice van de Justitiële Informatiedienst. Bij dit verzoek moet u uw naam, adresgegevens en telefoonnummer vermelden en een kopie van een geldig identiteitsbewijs meesturen. De rechtbank stuurt u dan een uitnodiging om het uittreksel in te zien. U moet hier een vergoeding voor betalen. U kunt geen kopie krijgen van het uittreksel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus het is niet mogelijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van een uitspraak wordt altijd de veroordeelde ook op de hoogte gesteld schriftelijk.