Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet je je als schrijver inschrijven bij de KvK als je het boek door een uitgever laat publiceren?

Goedendag
Ik ben een student dat heel erg van fantasy houd, vooral Hobbit, Lord of the Rings, et caetera. Nu zit ik eraan te denken om korte verhalen en boeken te schrijven. Maar ik vroeg me alleen af; Als je een boek wilt laten publiceren en dat doe je via een uitgever (Meulenhof, Bloomsbury enzovoorts) moet je je dan wel of niet inschrijven bij de Kamer van Koophandel? Aan een kant vraag je zelf er geen geld voor, zover ik weet, dat doet de uitgever. Aan de andere kant krijg je wel een deel van de opbrengsten. Ik heb het al hun via Twitter gevraagd met als antwoord; "Als dit eenmalig is en je neemt geen andere opdrachten aan als schrijver dan niet. Check de ondernemerscriteria die de KVK hanteert " wat mij niet echt helpt. Ook omdat ik niet echt opdrachten aan neem want ik schrijf uit mezelf die boeken. Ook de site van de KvK zelf is niet echt duidelijk met dit. Dus als iemand het weet, hoor ik het graag.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Nee dat hoeft niet. Saskia Noort, Carry Slee en Arjen Lubach staan er niet in. Dat zijn toch wel zeer bekende schrijvers. Het is dus geen verplichting om je in te schrijven. Veel plezier met je boek uitbrengen misschien zie ik hem wel in de schappen liggen van de Bruna.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
SimonV
5 jaar geleden
Per 1 juli 2008 zijn alle vrije beroepen verplicht zich in te schrijven bij de KvK. Als de door jou genoemde schrijvers meer dan tienduizend euro per jaar verdienen met schrijven, dienen ze zich in te schrijven.
Een schrijver geldt als een vrij beroep om die reden moet je je per 1 juli 2008 inschrijven bij de KvK. Dit hoeft echter niet als je er via een uitgever minder dan tienduizend euro per jaar mee verdient.