Wat zijn de consequenties als de politie kinderen (12-16 jaar) s' nachts aanhoudt?

Ik vroeg mij af, omdat ik regelmatig midden in de nacht kinderen rond de 12 tot 16 door de straten zie lopen, of dit strafbaar is zonder of met toestemming van de ouders? Mag de politie je hier op legitimeren en je thuis afzetten of zelfs meenemen naar het politiebureau? Welke rechten heeft de politie hier in en tussen welke tijden is het verboden dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
16.6K

Het beste antwoord

Nee, als minderjarige zich op straat bevinden in de nacht is niet strafbaar en de politie kan je niet op grond van strafvordering aanhouden en meenemen.

Want het kan best zo zijn dan een kind van 12 (hoe belachelijk ook) van de ouders dit mag.

Echter als de agenten het ernstige vermoeden hebben dat dit een stuk verwaarlozing is of er zijn omstandigheden waarbij het overduidelijk is dat dit geen gezonde situatie is, dan kan de politie terugvallen op artikel 2 van de politiewet.

In een notendop betekent dit artikel dat ze verplicht zijn te handelen in situaties waarin iemand hulpbehoevend is. Een kind van 12 om 04:00 's nachts in een bv niet zo prettige buurt zouden ze daar onder kunnen scharen. Dan wordt je meegenomen in het kader van de hulpverlening en niet omdat je bestraft wordt. Er zullen dan de nodige externe instanties worden gewaarschuwd; jeugdzorg o.i.d.

Dus samengevat: Nee het is niet verboden. Ja ze kunnen je, onder bv de omstandigheden wat ik hier boven beschreef, je meenemen tbv een hulpverlenend traject. En dat laatste is denk ik erg belangrijk als je als ouder jouw kind van 12 jaar 's nachts op straat laat rondzwerven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niets aan toe te voegen.

Andere antwoorden (2)

Ja,
De politie mag/moet je dan naar je huis brengen of bureau. Als je zonder enige reden zo laat over straat loopt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is en blijft in alle gevallen de verantwoordelijkheid van ouders/opvoeders .

Wanneer die het laten afweten of onwetend zijn wat hun kroost uitspookt snachts .(wat ook vaak voorkomt .)

.

Wanneer de politie melding maakt van je kind loopt snachts op straat etc
als ze dat al doen ?

bij sommigen maakt dit indruk en bij een andere weer helemaal niet, wat ik zorgelijker vindt.