Ben je strafbaar als je in de winkel een boek / magazine uitgebreid leest?

Stel, je gaat er gewoon bij zitten, of op je gemak erbij staan en gaat dat boek, of magazine op je gemak lezen. Van pagina 1 tot de laatste bladzij. En je legt hem daarna weer terug. Volgens mij kan het winkelpersoneel hooguit zeggen "hee! hou daar eens mee op!" en verders niks, toch?

Ik kan mij voorstellen dat je eerst een magazine of boek in wilt kijken, alvorens je het ook daadwerkelijk koopt, maar hoe zit dat met daadwerkelijk lezen, mag dat? En wat voor straf kan je krijgen, behalve dat je het boek moet terugleggen. Heb je dan winkeldiefstal gepleegd? Hoe moet je zoiets zien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Het beste antwoord

Ha, die Bigmomma27;

In de wet zal niet letterlijk staan dat het verboden is om een krant, boek of blad in te zien, doen we allemaal wel eens. Waar de grens ligt bepaalt waarschijnlijk niet de wetgever, maar de winkelier. Er zal waarschijnlijk wel een wetsartikel zijn dat zodanig ruim omschreven is dat het voor allerlei winkeliers van toepassing is, niet alleen voor een bladenboer. Iets in de zin van overlast of ordeverstoring.
Dus niet uitgebreid gaan zitten lezen, maar gewoon even inzien en dan al dan niet kopen.
Een aangifte wegens winkeldiefstal zal waarschijnlijk niet kunnen worden gedaan, maar ik kan me voorstellen dat een winkelier bij herhaling je de toegang tot zijn zaak ontzegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Nee, ik geloof niet dat er een rechter is die je daarvoor kan of wil bestraffen. Ik zou niet weten welke wet je overtreedt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Strafbaar waarschijnlijk niet maar je wordt al gauw meer in de gaten gehouden en als je doorgaat dan heeft de winkelier het recht je er uit te zetten.
en je als klant in de toekomst te weigeren als je hetzelfde gedrag vertoont.
ik zou je in elk geval niet als klant willen hebben.
12 jaar geleden
Het is wel vreselijk aso! Misschien heb je hier iets aan.....

Toegevoegd na 1 minuut:
Nee. Het is niet strafbaar.

Toegevoegd na 21 uur:
Ik vind het niet vergelijkbaar met een kledingstuk passen. Tenzij je deze koopt, een avond draagt en dan weer met een of andere smoes het terugbrengt en je geld terugvraag. Is dit illegaal. Nee. Aso? Ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet strafbaar, je kunt het ook vergelijken met kleding en schoenen in een winkel die je aan trekt om te zien of deze je staat en lekker zit en vervolgens weer terug hangt. Met schoenen loop je ook door een winkel en dan leg je ze weer terug. Een boek lezen en weer terugleggen is ook niet strafbaar, je neemt het immers niet mee naar huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent niet strafbaar, maar de verkoper zal niet blij met je zijn. het boek of tijdschrift wordt er niet mooier op als iedereen het leest en doorbladert, en dan zou het wel eens onverkoopbaar kunnen worden.
Ik ken iemand die echt niet meer welkom was in de winkel omdat ze iedere week uitgebreid in de weg stond voor anderen, om maar alle horoscopen te lezen.
Dan denk ik:Ga naar de bieb, daar kun je gratis alle tijschriften lezen, je kunt nog zitten ook, en je hoeft geen lid te zijn

Toegevoegd na 1 minuut:
Je ziet tegenwoordig wel vaker boekwinkels waar een tafel staat zodat je rustig het boek door kunt bladeren,(bij V&D is dat ook) maar geen idee wat ze doen als je daar iedere middag komt zitten lezen
anneliez
12 jaar geleden
Je ben niet strafbaar maar je wordt wel goed in de gaten gehouden en de winkeliers vinden het niet fijn... Ook is het boek daarna wel minder mooi
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang je het boek of tijdschrift niet mee naar buiten neemt, zonder te betalen, is het geen winkeldiefstal, en ben je niet strafbaar.
Maar een boek helemaal uitlezen in de winkel is wel niet eerlijk tegenover de winkeluitbater. En fatsoenlijk is het ook niet tegenover de klant na jou, die dan eigenlijk betaald voor een tweedehandsartikel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is ook met kleding/schoenen passen door diverse mensen in een winkel.
Toen uk klein was had ik ook de Donald Duck extra en ging gewoon op de grond zitten lezen. Bijna het gele boekje gelezen, maar toen kwam er een vrouw van de winkel en die me vriendelijk toch kwaad verzochte of te kopen of te gaan.
Heb ik een strafblad? Nee, gevangenis? Nee, boete? Nee.
Antwoord op jouw vraag: Nee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is geen wet die je overtreedt en dus ben je niet strafbaar. Er zijn genoeg boekenzaken (vooral in Amerika) waar je rustig op een bankje of stoel kunt gaan zitten lezen. Iedere boekenzaak heeft daarvoor zo zijn regels.
Wordt je echter op je gedrag aangesproken (bv, men vindt dat je te lang leest) en je geeft hier geen gehoor aan, dan overtreed je wel de wetten die hiervoor staan en dan ben je wel strafbaar.
Dus niet voor het lezen, maar wel voor het niet opvolgen van verzoeken van het personeel nav je gedrag.