Het doel waarvoor gecollecteerd wordt moet geregistreerd zijn bij het CBF oftewel Centraal bureau Fondsenverwerving. http://www.cbf.nl/
Spontaan collecteren mag dus niet, maar gaat u met uw kind onder de 16 welke dus onder uw toezicht staat collecteren voor een CBF geregistreerd doel, lijkt het mij geen probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee volgens de wet moet je hier een vergunning voor hebben. Collecteren voor goede doelen vanuit school mag wel. Dan heeft de scholier automatisch een vergunning.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mits die school de vergunning dan wel heeft, neem ik toch aan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies ja. Ik bedoel dan trouwens bijvoorbeeld de postzegel actie oid.
Niemand mag zonder vegunning collecteren. Ongeacht de leeftijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De regels voor een collectevergunning zijn o.a. dat je als collectant 18 jaar moet zijn.

Utrecht: De collectant is minimaal 18 jaar oud en draagt zichtbaar een legitimatiebewijs met naam.

Als je als (groepje) minderjarige wilt collecteren kan dat alleen onder begeleiding van een volwassene met vergunning.

Rode Kruis:
2) Kan iedereen collecteren?
Ja, jong en oud. Alleen voor kinderen onder de zestien jaar geldt dat zij onder begeleiding van een volwassene moeten collecteren. Onder begeleiding van een volwassene mag een kind wel collecteren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, zonder vergunning is het oplichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het wel eens gedaan, voor het astmafonds. Geen idee of dat met of zonder vergunning was, geen vergunning gezien maar het was wel officieel. En ik heb veel meer opgehaald dan volwassenen in voorgaande jaren :)