Hoe vindt een executoriale verkoop van de helft van een huis plaats? Zie uitleg.

Mijn vriend en zijn ex-vrouw zijn beiden eigenaar van een huis. Ze zijn ong. 4 jr. geleden gescheiden, waarbij alles afgehandeld is behalve de verkoop van het huis. Door de crisis krijgen ze het huis niet verkocht. Nu heeft de ex een of andere rechtzaak verloren en de eiser legt beslag op de helft (haar deel dus) van het huis. Stel dat dit doorgaat. Hoe ziet het er dan voor mijn vriend uit? En wie koopt dat deel dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K

Het beste antwoord

-Hoe executoriale verkoop van de helft van een huis plaatsvind is gewoon de helft van wat alles dan opbrengt. Tenminste in normale gevallen.
-Echter hier kan men niet spreken over een normale situatie.
-Er van uitgaande dat het huis op beider naam staat, kan en mag men alleen beslag leggen op alle spullen en inboedel wat in de woning eigendom is.
-Voor de hypotheek blijven ze beiden verantwoordelijk en wordt de woning pas eigendom na een volledige aflossing.
-Zolang de hypotheek niet meer opgebracht kan worden is de woning nog steeds van de bank.
Deze zullen bekijken en beslissen wat hun het meeste zal opbrengen.

MISSCHIEN HEB JE HIER WAT AAN:
-ik hoop toch echt voor hun dat de woning is gefinancierd met NHG-garantie (Nationale Hypotheek Garantie) anders ziet het er somber uit.
-Door de crisis is er n.l. een regeling gekomen van: KWIJTSCHELDING indien de oorzaak van de gedwongen verkoop en de hierdoor ontstane achterstanden in de betalingsverplichting ligt in (echt)scheiding, arbeidsongeschiktheid en/of werkeloosheid IN COMBINATIE MET een onderhandse verkoop van de woning EN volledige medewerking is verleend ter beperking van de schade, kan de stichting besluiten dat u de schuld aan de stichting niet hoeft terug te betalen.

-Hoe het voor je vriend uit gaat zien, twee dingen:
-Of hij probeert in goede verstandhouding samen met de ex te vechten om de woning, met of zonder makelaar te verkopen voor een betere prijs, dan dit bij een executie zal opbrengen.
-Of hij laat het op zijn beloop waar men gegarandeerd later van zegt:"Hadden we maar".

-Voorbeeld uit de praktijk: Waarde vóór de crisis 215.000. Hypotheek 200.000. Je kunt het verkopen voor 165.000. Doe dit voorstel aan de bank want die weet dat bij executoriale verkoop de woning maar tegenwoordig maar 115.000 gaat opbrengen. (echt gebeurd).
-Het voert nu te ver om in te gaan op, als er ondanks alles, de woning alsnoch executoriaal verkocht wordt.
-Ook dan is er hoop en de mogelijkheid dat hij tenminste niet zijn leven lang in de schuld zit maar... zover zijn we nog niet.
-Nog dit: Niet alle uitspraken van een rechter kunnen door omstandigheden in de praktijk toegepast worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb je antwoord met interesse gelezen; die nieuwe regeling van 'kwijtschelding' is dat een regeling van de NHG? Of is dat ergens anders? Ook ik probeer mijn hoofd boven water te houden, als hoofdkostwinner. Alleen; het huis is nooit op mijn salaris gebaseerd geweest! Het rechtsysteem heeft bepaald dat ik er 'voorlopig' in mag blijven als moeder van 2 kinderen. Ex heeft een dure huurwoning gehuurd (6 kamers, in zijn eentje) met het gevolg dat hij de partnerallimentatie er helemaal af heeft gekregen bij een kort geding. Rechter heeft alleen naar zijn situatie gekeken.
Let wel; ik heb gezegd dat ik graag van de P.A. af wil zien wanneer de woning verkocht is. En reken maar dat ik heel graag wil dat deze verkocht wordt. Is ook tegengewerkt afgelopen jaar. Ik kan die 400,- er gewoon niet meer bij werken om de hypotheek te betalen. Ik weet niet waar ik het vandaan moet halen. Ik hou eigenlijk niets over..het is een verschrikkelijk nare situatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn antwoord op een vraag omtrent beslommeringen over executoriaal verkoop van een meisje, die vraagt hoe dit verder voor haar vriend gaat uitzien, heb ik tussen de regels door geprobeerd aan te geven het belang van samenwerking.
Nu ik hierop een reactie krijg van de zogenaamde tegenpartij lijkt het voor mij verstandiger hier niet verder op in te gaan. Na jouw nare situatie gelezen te hebben is me het een en ander duidelijker geworden en gelijk een advocaat dat doet; zou ik partij moeten kiezen en over meer achtergrond gegevens moeten beschikken. Aangezien het er op gaat lijken dat samenwerking er niet in zit is deze zaak uitermate geschikt voor een gespecialiseerd jurist, die alleen voor jou de belangen behartigt.
Sta je echt alleen met de twee kinderen, maak dan alle hulpinstanties hartstikke gek met jouw probleem.
Daar zijn ze voor!
Wel kan ik een gedeelte van jouw vraag beantwoorden.
Het verhaal van de NHG gaat pas werken als de gefinancierd is met de NHG en de woning verkocht is.
Deze werken samen met de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen.
Een poos na afwikkeling ontvangt men dan een brief met het logo van NHG waarin jouw geval apart wordt behandeld met de onderwerpen in volgorde:
1)SCHULD AAN STICHTING 2)KWIJTSCHELDING (bij echtscheiding) met de conclusie of je aan hun criteria hebt voldaan 3)VERKLARING inkomsten en uitgaven (Invulformulier) 4)BEZWAAR schriftelijk binnen 6 weken 5)AFKOOP SCHULD voorstel schuld voor 25 % af te kopen 6)BETALINGSREGELING (Pas als het zover is, wil ik je wel een tip geven waar niet over gesproken mag worden. Niet eerder!) 7)GEEN REACTIE komt de deurwaarder beslag leggen op inkomen, spaargelden en goederen, vermeerderd met de nog vervallen rente en kosten. 8)VERZENDING en 9)SLOT
Getekend: Hoogachtend, Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen.
P.S. Het liefst had ik dat deze pagina van het net verwijderd wordt. Kan dat?

Bedenk dat je nu in het dal zit, maar in een dal is de grond veel vruchtbaarder!
Vecht voor je recht!
Je hebt er de kracht voor.

Andere antwoorden (1)

Nooooooit executoriaal laten verkopen. Het huis gaat ver onder de waarde weg. Probeer een deal met de bank te sluiten, dat de bank het huis tegen de dagwaarde overneemt,

Ik heb een keer zo n executoriale veiling bezocht.
Er zitten in de zaal opkopers, die afspraken maken over wie nu aan de beurt is om het huis te kopen.
Natuurlijk heeft de veilingmeester altijd een ondergrens. Maar niet ver daar boven gaat het weg aan de zg hoogstbiedende. Er moet stantepede worden afgerekend.
Je komt met bergen verlies te zitten en de hypotheekverplichting blijft bestaan.

Je bent gewaarschuwd!!!!!! Nooooooit doen.
Banken zijn er ook niet blij mee.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je vriend moet dus samen met de ex een verzoek bij de bank indienen. Dat is mogelijk in de huidige omstandigheden het beste.

Wel heel jammer.

Toegevoegd na 9 uur:
Je vriend kan bij degene die beslag heeft gelegd, een bod doen. Dat zal de weg zijn, niet de executoriale verkoop.
Bij de notaris moet je zijn voor de hypotheek. want die rust ook voor de helft op de ex?
In ieder geval zou ik met de bank overleggen. Die schiet er hypotheek bij in die niet wordt afgelost, en je vriend wil misschien meer lenen om de andere helft te kunnen betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Halve huizen worden nooit onder executie verkocht. Ik heb goed opgelet.