Wanneer je een gevangenisstraf straf krijgt van een maand + 3 weken voorwaardelijk.?

Wat houdt dan die voorwaardelijke straf in? Krijg je die bij de volgende keer erbij?

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (2)

Voorwaardelijk houdt in dat je die straf nu niet hoeft uit te zitten, maar als je hetzelfde misdrijf binnen een bepaalde periode weer begaat, dan kun je zonder tussenkomst van de rechter opgepakt worden en die straf alsnog moeten ondergaan.
een jaar geleden
Stijn073_
een jaar geleden
Maar hoe komt het dan dat de voorwaardelijke straf vaak minder is dan de onvoorwaardelijke straf? Wordt er bij de tweede keer alsnog een rechtszaak gehouden los van het feit dat hij al vast zit voor de voorwaardelijke straf?
De rechter (of het rechtssysteem) gaat ervan uit, dat de veroordeelde niet opnieuw in de fout gaat. Dus "een volgende keer erbij" is niet de bedoeling.
Maar een voorwaardelijke straf betekent, dat de veroordeelde een kans krijgt om deze straf te voorkomen. Soms is de hele straf voorwaardelijk , en in andere gevallen is een deel van de straf onvoorwaardelijk en een deel voorwaardelijk.
Bij de veroordeling heeft de strafrechter een aantal voorwaarden gesteld aan de voorwaardelijke gevangenisstraf. Eén voorwaarde is aan iedere voorwaardelijke straf verbonden, t.w. dat de veroordeelde zich niet binnen de proeftijd opnieuw aan een strafbaar feit schuldig maakt. De rechter kan, naast deze voorwaarde ook andere voorwaarden stellen, bijvoorbeeld dat de veroordeelde zich op vaste tijdstippen meldt bij de reclassering.
Dus ook het begaan van een strafbaar feit, dat niet hetzelfde is als het misdrijf waar de persoon voor is veroordeeld, kan betekenen dat de veroordeelde zich niet houdt aan de voorwaarden en dat hij/zij alsnog de rest van zijn/haar straf moet uitzitten.
Als de veroordeelde de opgelegde voorwaarden niet nakomt, kan de officier van justitie bij de rechter eisen dat de voorwaardelijk opgelegde straf alsnog ten uitvoer wordt gelegd. Dan volgt er dus geen nieuwe rechtszaak. De voorwaardelijke straf is bij de eerdere rechtszaak al opgelegd, maar de voorwaardelijke straf is nog niet ten uitvoer gelegd
een jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
Wat bedoel je met 'opnieuw aan een strafbaar feit schuldig maakt' ? Hoe exact wordt dat omschreven in een voorwaardelijkheid? En hoe wordt omgegaan met die voorwaardelijke straf. Wordt die inderdaad gewoon opgeteld bij de nieuwe straf of is dat meer een combi straf?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Strafbare feiten zijn volgens mij alle zaken die beschreven zijn in het Wetboek van strafrecht.
AnnBoo8146
een jaar geleden
Een feit is een strafbaar feit als het door de wet strafbaar is gesteld.
En daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen:
1. Overtredingen (bijv. verkeersovertreding of wildplassen); zijn meestal licht strafbare feiten die door een kantonrechter worden behandeld;
2. Misdrijf; is ernstiger dan een overtreding en wordt door de strafrechter behandeld.
Als er voor het nieuwe strafbare feit ook een straf wordt opgelegd, dan komt de voorwaardelijke straf, die alsnog ten uitvoer is gelegd, bovenop de nieuwe straf.