Wat zijn mijn rechten bij ziekte en aangeschafte e ticket?

Als je al een e ticket gekocht en betaald hebt maar ziek bent geworden heb je dan recht op geld retour?
Uiteindelijk is het overmacht en is de kaart ook niet gescant ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik meen ongeveer deze vraag laatst ook al gezien te hebben. Ik vind hem vaag. Wat voor dienst had je met dat e-ticket gekocht? Algemeen geldt volgens mij: als een vervoerder een plaats voor een klant vrijhoudt, en de klant komt bij vertrek niet opdagen, dan heeft de vervoerder toch al de gevraagde dienst beschikbaar gesteld. En dat aanbod is dan in beginsel net zo waardeloos geworden als een reeds ingeschonken kop koffie in een café. Terugbetaling lijkt me dan niet te verwachten. Tegen de financiële gevolgen van dit risico kan de klant zich desgewenst verzekeren middels een annuleringsverzekering. Als het hier eventueel over een e-ticket van de NS gaat, dan kan ik alvast iets preciezer zijn. Jouw e-ticket kun je uitprinten en gebruiken. Als je zelf onverwacht niet in staat bent het te gebruiken, kan de NS daar moeilijk geld voor terug gaan geven. Want de print is nog steeds geldig. Er is geen methode om die waardeloos te maken. Je kunt hem wel doorscheuren of per post inleveren, maar dan nog kun je stiekem meteen een tweede exemplaar printen. En een trein heeft nu eenmaal geen aanwezigheidscontrole bij een check-in zoals een vliegtuig. Dus, zodra dat soort welwillendheid bekend wordt, dan zou daar door anderen al snel misbruik van gemaakt gaan worden. Daar kun je op wachten. En daarom heeft de NS dit soort terugbetaling in de voorwaarden van het e-ticket uitdrukkelijk uitgesloten. Meer uitleg (over een verwant geval) in de bron.

Bronnen:
https://forum.ns.nl/overige-producten-6/e-...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100