Bestaat er in Nederland recht van antwoord?

In België bestaat er recht van antwoord. Als de media een bewering over iemand doen dan heeft die persoon recht om zich te verweren tegen die bewering en diens eigen versie over wat wordt beweerd in de berichtgeving weer te geven.

Bestaat een dergelijk recht ook in Nederland? Of hoeven journalisten geen rekening te houden met de mening van de personen waarover ze berichten?

Bron: http://siriuslegaladvocaten.be/wordpress/de-wettelijke-bepalingen-rond-het-recht-van-antwoord-voor-belgische-media/

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Het beste antwoord

Niet verplicht, maar in Nederland bestaat de term "hoor en wederhoor". Dat betekent (min of meer) hetzelfde. Het geldt als goede journalistiek, om een persoon of organisatie waarover iets wordt beweerd, om een reactie te vragen. Het wordt niet altijd gedaan. Soms kan het ook niet, omdat die andere partij voortvluchtig is, of bijvoorbeeld een warlord in een ander land.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
...of de betrokkene was gewoon niet beschikbaar voor het geven van commentaar. Je voorbeelden zijn wel heel uitzonderlijk!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat 'niet beschikbaar voor commentaar' komt inderdaad vaak voor. Sommige mensen en instanties zeggen het (vrijwel) altijd, ook al hebben ze alle tijd van de wereld.
Maar dan heeft de journalist het wel geprobeerd, en wordt het niet gezien als onzorgvuldige of slechte journalistiek.