Stel je maakt een botsing met een "voorrangsvoertuig ", wie is dan schuldig in de volgende situatie?

Voorrangsvoertuig staat in mijn vraag tussen haakjes want ik zie soms ambulances rijden met alléén het zwaailicht aan.
Wat nu als ik op dat moment met mijn auto op dat ding knal omdat hij mij geen voorrang verleent op een kruispunt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Je bent alleen voorrangsvoertuig als je optische én geluidssignalen voert. In jouw geval geldt de ambulance dus niet als voorrangsvoertuig en is hij dus aansprakelijk bij een aanrijding.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is dat iets te kort door de bocht. Ik kan me herinneren dat ik ergens wel eens iets gelezen had over een politieauto met stil alarm (alleen zwaailicht, zodat de boeven de auto niet al van ver hoorden aankomen) en dat die met alleen zwaailicht ook wel degelijk overal voorrang heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dat is juist vragen om ongelukken. Je hoort ze niet en ze zitten zo in je portier...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de politie zonder sirene oplet waar hij rijdt, en jij bent niet te lui om je binnenspiegel, buitenspiegel, dode hoek, voor je en naast je in de gaten te houden, moet dat lukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rrrobb, wettelijk gezien mogen ze geen boeven achterna zitten zonder sirenes. Alleen voor werkverkeer, transporten en bijrijden ed.

Andere antwoorden (3)

an. voorrangsvoertuig: motorvoertuig dat de optische en geluidssignalen voert als bedoeld in artikel 29;

Artikel 50
Weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan.
-------------------------------------------

Zoals bovenstaande al zegt, maar nu met de juiste juridische onderbouwing erbij, is een voorrangsvoertuig een voertuig dat optische EN geluidssignalen voert. Een ambulance die alleen met blauwblauw rijdt is dus geen voorrangsvoertuig.
Toch is het wel zo sjiek om die voor te laten gaan want een ambulance/brandweer/politie voert deze niet voor de koude patat.

Een reden om de bellen even uit te laten kan bijvoorbeeld zijn omdat er net een belangrijk bericht over de portofoon gaat, of omdat de chauffeur denkt dat hij gezien is. In het algemeen gaat een goede ambulancechauffeur er vanuit dat hij niet gezien wordt totdat hij dit merkt. Ook als er namelijk wel met toeters en bellen gereden wordt zal er in het geval van een aanrijding een onderzoek komen. Zo is er onlangs nog een ambulancechauffeur veroordeeld omdat deze met 70 km/u door een rood verkeerslicht (8.2 seconden roodtijd) is gereden en daarbij een aanrijding veroorzaakte. Voorrangsvoertuig of niet, het verkeer mag niet in gevaar komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Chauffeur is niet veroordeeld wegens in het gevaar brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zo bovenstaande uitspraak er niet bij, maar wel bv LJN BH0996 (http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage.aspx?snelzoeken=true&searchtype=ljn&ljn=bh0996&u_ljn=bh0996). Strafbaarheid
- verklaart dat het bewezen verklaarde het volgende strafbare feit oplevert:
Overtreding van artikel 6 van de Wegenverkeerswet 1994, terwijl het een ongeval betreft waardoor een ander zwaar lichamelijk letsel werd toegebracht
- verklaart verdachte strafbaar;
Alleen met zwaailichten aan (wat een idiote uitdrukking) is de ambulance geen voorrangsvoertuig (wat een idiote uitdrukking). Kom jij van rechts op een gelijkwaardige kruising (nou ja, laat maar), dan heb jij voorrang als je bv een auto bestuurt (dus geen kinderwagen) en moet je je verzekering het werk laten doen om je schade te verhalen.
Ik verzeker je (lijkt op verzekering) dat je dit veel moeite kost, zeker als de ambulancedienst bij de zelfde maatschappij verzekerd is. Neem dus altijd een maatschappij waarbij geen ambulancediensten verzekerd zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het +je is van ha, ha, ha. Dank.
Van wie zijn de minnetjes en waarom?
Hier zijn meerdere regels die van toepassing kunnen zijn.

Als eerste heeft de ambulance enkel haar optische signalen aan, dat betekent dat hij volgens de wet niet valt onder categorie voorrangsvoertuigen.

Mocht het zo zijn dat hij wel zijn optische- en geluidsignalen voert is het afhankelijk wat de normale voorrangsregel is, artikel 50 RVV. geld namelijk alleen voor alle andere bestuurders en niet voor de bestuurders van voorrangsvoertuigen, dit betekent dat in grondbeginsel de voorrangsvoertuigen zich aan de regels van de wegenverkeerswet te houden.

Dit betekent dat een voorrangsvoertuig gewoon voorrang moet verlenen als een andere bestuurder art50 RVV. overtreedt en het voorrangsvoertuig volgens de wegenverkeerswet voorrang moet verlenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraagsteller heeft het over een 'voorrangsvoertuig" alleen met zwaailichten aan. Vandaar de apostrof tekens.
De rest van je verhaal lijkt me overbodig.