Wat zijn redenen voor een medewerker in vast dienstverband om op staande voet ontslagen te worden?

De extreme gevallen kan ik me wel bedenken maar wat zijn de lichte gevallen die ook kunnen leiden tot ontslag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

De werknemer is voortdurend dronken op het werk.
De werknemer pleegt diefstal of een ander misdrijf jegens de werkgever.
De werknemer is gewelddadig op het werk.
De werknemer pleegt (een poging tot) ontucht op het werk.
Er is sprake van een roekeloze gevaarszetting door de werknemer waarmee eigendommen of mensenlevens in gevaar worden gebracht.
De werknemer weigert hardnekkig om redelijke opdrachten van de werkgever uit te voeren.
De werknemer blijkt de benodigde diploma's niet te hebben, of heeft fraude of valsheid in geschrifte gepleegd om in dienst te worden genomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Artikel 7:677 lid 1 van het Burgerlijk Wetboek bepaalt dat beide partijen, zowel werkgever als werknemer, de arbeidsovereenkomst direct kunnen opzeggen om een dringende reden.

Een dringende reden is een eigenschap of gedraging van de werknemer die tot gevolg heeft dat van de werkgever niet redelijkerwijs kan worden gevergd de arbeidsovereenkomst te laten voortduren (artikel 7:678 lid 1).

Lid 2 van artikel 7:678 Burgerlijke Wetboek geeft aan wanneer een dringende reden onder andere aanwezig is, namelijk in de volgende gevallen:
- de werknemer heeft bij het aangaan van de arbeidsovereenkomst de werkgever misleid door middel van valse/vervalste getuigschriften of heeft opzettelijk valse inlichtingen gegeven

- de werknemer mist in ernstige mate de bekwaamheid of geschiktheid voor de arbeid

- de werknemer geeft zich over aan dronkenschap, ondanks waarschuwing

- de werknemer maakt zich schuldig aan diefstal, verduistering, bedrog of andere misdrijven waardoor hij het vertrouwen van de werkgever onwaardig wordt

- de werknemer beledigt of bedreigt op ernstige wijze de werkgever, diens familieleden/huisgenoten of medewerknemers

- de werknemer beschadigt opzettelijk eigendom van de werkgever of stelt deze bloot aan ernstig gevaar

- de werknemer maakt geheimen van het bedrijf bekent

- de werknemer stelt zichzelf of anderen opzettelijk of ondanks waarschuwing roekeloos aan gevaar bloot

- de werknemer weigert hardnekkig aan redelijke bevelen of opdrachten

- de werknemer veronachtzaamt op andere wijze grovelijk de in de arbeidsovereenkomst opgelegde plichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De werknemer gedraagt zich langere tijd niet als goed werknemer met al zijn rechten en plichten en ondanks correcties vanuit de leiding treedt er geen verandering op in het gedrag van de werknemer. Dan kan dit leiden tot ontslag op staande voet,nadat er eerst nog een laatste waarschuwing is gegeven,meestal gebeurt dat schriftelijk.