Kort maar krachtig: Nou en of!
Kom je niet opdagen, dan wordt je gegijzeld zoals dat heet door de parket- of gewone politie en wordt je naar de rechtbank gebracht.

Dus zelfstandig gaan. Stuk prettiger.:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt 100% jouw antwoord.
+1
ItisILeClerc
12 jaar geleden
een verplichting is vrij zinloos - voor je 't weet laat je geheugen je in de steek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom bestaat de parketpolitie er. Om je geheugen op te frissen. :-))
ItisILeClerc
12 jaar geleden
iets zegt me dat T74 persoonlijk bij eea betrokken is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie weet ben ik ooit eens een eigenwijze getuige geweest :-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Knap antwoord (grijns)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-) Maak in ieder geval geen deel uit van de parketpliesies.
a) Zijn getuigen wettelijk verplicht te getuigen?

Krachtens de wet moeten getuigen met het gerecht samenwerken met het oog op de ontdekking van de waarheid.

b) In welke gevallen kan de getuige weigeren om een getuigenis af te leggen?

Personen kunnen om een wettige reden worden ontslagen van het afleggen van een getuigenis. De ouders of verwanten in de rechte lijn van een van de partijen kunnen weigeren een getuigenis af te leggen, alsook de (ex-) echtgeno(o)t(e) van een van de partijen.

c) Kan een persoon die weigert te getuigen daartoe worden gedwongen? Kan hij worden gestraft?

Getuigen die niet verschijnen, kunnen op hun kosten worden gedagvaard indien hun getuigenis noodzakelijk wordt geacht. Getuigen die niet verschijnen en getuigen die zonder wettige reden weigeren de eed af te leggen of te getuigen, kunnen worden veroordeeld tot een civiele geldboete van 50 EUR tot 2 500 EUR.

Getuigen die bewijzen dat zij niet op de gestelde dag konden verschijnen, kunnen van de opgelegde boete en de dagvaardingskosten worden ontheven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik denk het wel want jij kan dan de politie helpen een zaak op te lossen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal ben je verplicht om te komen al getuige. Als je er bent kun je je echter wel beroepen op bv verschoning. Het kan ook zijn dat je als getuige in Nederland wordt opgeroepen voor een akkefietje in het buitenland. Als je in dat buitenland mag weigeren om te verschijnen mag dat in Nederland ook. Als de rechter echter vind dat je toch moet komen, dan moet je komen en kun je achteraf beklag doen.