Mag ik zomaar weg van GGZ?

ik wil niet meer met GGZ (Dijk & Duin) verder maar wel met andere particulaire zoals PsyQ, Kan dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Antwoorden (4)

het zou moeten kunnen. vraag het gewoon netjes aan je verzekering en aan de PsyQ. Openheid over doen en laten is een gewaardeerd verschijnsel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Particulier is vaak eerstelijn, voor enkelvoudige problematiek (+-6 tot 8 sessies) en daar hoef je geen doorverwijzong voor te hebben.
Voor tweedelijn wel, psyq is naar mijn weten tweedelijn, dus dan moet je huidige behandelaar of dd dokter je doorverwijzen.
Verder sluit ik me aan bij t eerste antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, dat kan. We hebben in Nederland vrije artsenkeuze, en dat geldt ook voor de GGZ. OVerigens is PsyQ niet zo particulier hoor, het is een gewone tweedelijns-GGZ organisatie.

Op zich heeft je verzekeraar er ook weinig mee te maken, tenzij je een verzekering hebt met een beperkte contractering (vooral internet- en studentenverzekeringen hebben dit wel eens) maar tweedelijns-GGZ zit gewoon in het basispakket, en zoals gezegd is PsyQ gewoon een tweedelijns GGZ-instelling. Voor alle zekerheid controleer je even de contracteringen van je zorgverzekeraar, maar je hoeft je zorgverzekeraar niets te vragen (zoals hierboven gesuggereerd wordt) want behalve indirect dmv contractering, hebben ze geen stem in jouw keuze voor een behandelaar.

Je hebt trouwens altijd recht op een second opinion van een andere arts of bij een andere instelling, als je dat wilt. Maar als je al weet dat je ook de behandeling elders wilt krijgen, hoef je niet eens de procedure voor een second opinion (dus via je huidige psychiater/psycholoog) te volgen. Een verwijzing van je huisarts is dan voldoende. Je kunt zelf je dossier opvragen bij Dijk & Duin om dat mee te nemen naar PsyQ, of je kunt je nieuwe behandelaar bij PsyQ toestemming geven om je dossier op te vragen bij Dijk & Duin. Als de reden dat je overstapt is dat je niet tevreden bent over de behandeling van je huidige GGZ, of twijfels hebt bij de gestelde diagnose, kun je eventueel je dossier eerst opvragen en gebruik maken van je correctierecht, zodat je dossier goed op orde is wanneer je overstapt, en je zelf ook op de hoogte bent van wat hierin staat. Ik weet dat er vooral binnen de GGZ wel eens moeilijk wordt gedaan over inzage in het dossier, maar tenzij in heel uitzonderlijke situaties (als de arts reden heeft om aan te nemen dat inzage jouw gezondheid schaadt), heb je hier gewoon recht op: het is jouw dossier. Houd er trouwens wél rekening mee dat je waarschijnlijk opnieuw met wachttijden te maken zult krijgen.

Omdat de eigen bijdrage voor tweedelijns GGZ-zorg nieuw is sinds dit jaar, zou ik als ik jou was, even in de gaten houden of die door een overstap niet per ongeluk twee keer in rekening wordt gebracht. Er mag maximaal 200 euro op jaarbasis in rekening worden gebracht als eigen risico (samen met het algemene eigen risico van dit jaar 220 euro) en dus niet meer dan dat. Waarschijnlijk gaat het automatisch goed hoor, maar zat ik in jouw situatie, dan zou ik het even extra in de gaten houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wettelijk gezien hebt u een vrije keus, echter ziektekostenverzekeraars hebben afspraken met diegene die hulp verlenen.

Uw ziektekostenverzekeraar heeft mogelijk alleen een contract met het GGZ en zullen de kosten die u maakt bij Psyq niet vergoeden.

Vraag dat eerst na voordat u overstapt.