Mag een woningbouw een te dure sociale woning toewijzen aan een bijstands gezin en daardoor geen huurtoeslag krijgen?

Wij kregen een woning precies op de grens sociale huur, De woningbouw had de service kosten er niet boven op mee geteld, terwijl het voor de belastingdienst wel bij de kale huur hoort.

Ons gezin heeft een administratie kantoor die al onze belastingen doet.

volgens hun kon het allemaal net.

Na een gesprek met sociale zaken kwamen we erachter dat het huis te duur was.

Ik heb thuis alles nagerekend en idd geen recht op huurtoeslag , kom ik na 4 maanden pas achter.

Heb geprobeerd dit duidelijk te maken aan het kantoor die onze belasting doet, dat er verkeerd gerekend is, hun antwoord was letterlijk gaan jullie toch lekker de schuldsanering in..
Wij waren schuldvrij, en nu binnen 4 maanden duizenden euro,s schuld door een ander en niemand wil luisteren

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (2)

Met alle respect: de medewerkers van de Sociale Dienst zijn geen belastingdeskundigen en al helemaal geen toeslagspecialisten. Datzelfde geldt voor administratiekantoren. Die doen verzekeringen, de boekhouden van klant en nog een heleboel andere zaken. Maar je moet het treffen als er een specialist toeslagen onder de medewerkers aanwezig is. By the way: het antwoord van het kantoor vind ik niet kunnen en respectloos.

De servicekosten voor de huurtoeslag kunnen bijvoorbeeld € 60 zijn, maar omdat er maximaal 4 categorieën zijn met maximaal € 12 toe te rekenen huur per categorie kan het zijn dat de servicekosten lager uitkomen. Zie bron 1.

De servicekosten die subsidiabel zijn, zijn: 1. elektra algemene ruimten, 2. schoonmaakkosten algemene ruimten en 3. verlichting algemene ruimten.
De vierde categorie betreft de huismeesterkosten. Deze kosten komen vrijwel nooit voor. N.B: als de eerste drie categorieën voorkomen is er voor de huurtoeslag dus maximaal € 36 voor servicekosten toe te rekenen.

Voorbeeld: uw kale huur is € 660. Subsidiabele servicekosten 3 x € 12 is € 36. De rekenhuur komt uit op € 696. Er is recht op huurtoeslag!
Het kan goed zijn dat u simpel de kale huur en de werkelijke servicekosten hebt opgeteld en zo tot de conclusie bent gekomen dat met een huur van meer dan € 700 er geen recht is op huurtoeslag. Maar zo werkt het dus niet!

N.B: In de praktijk wordt door de verhurende makelaars en zelfs naar mijn ervaring door de Belastingdienst zelf hier verkeerde informatie over gegeven. Natuurlijk mag er in uw situatie met bijstandsinkomen NIET verhuurd worden zonder dat er huurtoeslag is.

De kwestie kunt u voorleggen aan de Sociale Raadslieden van uw woonplaats. Zie bron 2. Die zijn gespecialiseerd in dit soort zaken. Eventueel kunt u naar het Juridisch Loket.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helaas is dat bij ons niet zo, ik heb wel 10 x de proefberekening gedaan(kale huur 681,02) ik vul alles goed in, en telkens is het antwoord u hebt geen recht op huurtoeslag omdat ze onze service kosten gelijk mee berekenen zonder dat ik die ergens heb in gevuld. En kom er pas na 4 mnd achter, onze consulent van de gemeente wees ons erop, En het administratie/boekhoud kantoor doet al jaren onze belasting zaken dus ga ik ervan uit dat ze dit hadden moeten zien.. Maar ik ga zeker contact met het juridisch loket zoeken, was ik al van plan vanwege ons energie label, wij betalen voor label b, zo is het huis ook geadverteerd, maar ik heb bij tekenen contract geen afschrift van het label gekregen(wettelijk verplicht) en na onderzoek kom ik erachter dat het staat geregistreerd als label f bij de overheid en zelfs nog bij de woningbouw zelf.. dank je voor je reactie
fisbel
10 jaar geleden
U heeft het kennelijk over de huurtoeslag 2013. De liberalisatiegrens per 1 januari 2013 is € 681,02. Dit betekent dat huurcontracten die in 2013 ingaan met een aanvangshuurprijs boven € 681,02 per maand, geliberaliseerd zijn. Dit bedrag is ook de grens voor de huurtoeslag in 2013. Een hogere huur betekent geen huurtoeslag. Maar met een huur lager dan € 681,02 was er in 2013 wel huurtoeslag mogelijk. Als u in 2013 dus een 'kale' huur betaalde van € 681,02 én er waren daarbovenop ook nog servicekosten is er in 2013 geen huurtoeslag mogelijk. N.B: woningbouwvereniging die verhuren in de sociale sector zullen vrijwel altijd de grens voor huurtoeslag in de gaten houden. Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed wat er bij u fout is gegaan. Een woning verhuren van € 681,02 mét huurtoeslag is eigenlijk al niet mogelijk met een bijstandsuitkering. Als er géén huurtoeslag mogelijk is zou in de situatie met bijstandsinkomen verhuur niet toegestaan mogen worden.
Huur + servicekosten moeten onder de huursubsidie grens zitten.
Als je daarboven of erop zit, krijg je geen subsidie.

Dat zijn dingen die je allemaal zelf hebt kunnen nazoeken.
Voor je een huis gaat huren, ben je zelf verantwoordelijk om uit te zoeken of je wel of geen recht hebt op een toeslag, als het reken formulier al zegt dat je geen recht hebt, moet je het dus nooit doen.

Vraag is nog of het bij de woningbouw bekend is dat je alleen kan huren met toeslag.

Wat ik niet begrijp is hoe je in 4 maand duizenden euro's schuld hierdoor kan oplopen.
Max toeslag is rond de 306 euro x 4 maanden, kom je niet op duizenden euro's uit.

Iig met spoed een andere woning aanvragen