Wat is de procedure/straf voor het uitlenen van een id kaart?

Als iemand aangehouden wordt voor het tonen van een niet-correcte IdentiteitsKaart, terwijl die kaart is van jou. Volgen hier dan sancties op voor minder jarige persoon die de kaart uit leent? Ook ben je je bewust van het feit dat hij jou kaart heeft, en heb je hem vrij willig gegeven.

Toegevoegd na 3 uur:
Stel het vond plaats bij het uitgaan, bij het inkomen van een discotheek. Maakt dit de strafmaat lichter?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
7.9K

Antwoorden (3)

de rijksoverheid mag dan het paspoort innemen of ongeldig verklaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarmee bedoel ik bijv: je gemeente
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niemand kan een ID-kaart ongeldig verklaren, ook een rechter niet.
Is afhankelijk van de omstandigheden.

Als jij je kaart enkel had uitgeleend om door een ander een fotokopie van te maken is er geen vuiltje aan de lucht en is de ander strafbaar voor identiteitsfraude.

Als jij opzettelijk en met voorbedachte raden je ID-kaart uitleent voor het plegen van een overtreding / misdrijf kan je bestraft worden voor fraude, de straf kan naar gelang de overtreding bestaan uit een waarschuwing tot enkele maanden jeugddetentie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag je ID, oftewel identiteitskaart, niet uitlenen aan iemand anders. Een ID-kaart is namelijk persoonsgebonden. Doe je dit wel, dan pleeg je identiteitsfraude en dit is strafbaar. De straf die hierop staat als het uitkomt, is verschillend. De boete die je krijgt als je een valse identiteit opgeeft is in elk geval € 360,-. De exacte boete op dit moment kun je vinden in de boetebase van het openbaar ministerie.

http://www.vraaghetdepolitie.nl/sf.mcgi?1370&all=1

Nog een antwoord:
Onder omstandigheden zou zowel de gebruiker als de uitlener kunnen worden vervolgd voor het gebruik van een vals identiteitsbewijs (vals omdat de persoon die hem gebruikt niet de persoon is op de ID).
De uitlener kan medeplichtig zijn.
Als het alleen gaat om het binnengaan van een discotheek zal een straf waarschijnlijk hoogstens een geldboete zijn
Reactie vraagsteller:
maar aan wat voor soort geld boeten moet ik dan denken?
Antwoord Beheerder:
Dat hangt van verschillende factoren af, maar denk aan tussen de 100 euro en 500 euro.

http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=220526
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op het uitlenen van een ID staat geen straf zolang je uitlener niet weet of kan weten dat er frauduleuze handelingen mee worden verricht. Ik mag mijn ID-kaart gerust aan mijn dochter uitlenen voor een fotokopie of andere zaken, zolang het maar zaken zijn die de wet niet overtreden.