Wanneer rijd je in Nederland wettelijk gezien te langzaam op de snelweg?

En kun je dus beboet worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Het beste antwoord

Er staat niet specifiek in de wet geschreven dat langzaam rijden strafbaar is op de snelweg. Wel kan de politie een artikel 5 opleggen. Artikel 5 zegt : Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd. Officier van justitie bepaalt hoogte van de boete
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Minimumsnelheden
Hoewel er in Nederland geen minimumsnelheid op de autosnelweg geldt mag men niet zo langzaam rijden dat men het overige verkeer hindert of in gevaar brengt.[7] Ook geldt er een toelatingssnelheid: een voertuig dat niet tenminste 60 km/h kan en mag rijden, mag niet op de autosnelweg komen. In België bedraagt de minimumsnelheid 70 km/h (er is een reeks van uitzonderingen zoals weersomstandigheden, verkeersdichtheid, zicht, etc bepaald in Artikel 10.1).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Art. 42: Gebruik van auto(snel)weg Het gebruik van de autosnelweg is slechts toegestaan
voor bestuurders van een motorvoertuig
waarmee met een snelheid van ten minste 60 km/h mag en kan worden gereden. Het gebruik van de autoweg is slechts toegestaan
voor bestuurders van een motorvoertuig
waarmee met een snelheid van ten minste 50 km/h mag en kan worden gereden... Bedenk dat er voor zware vrachtwagens en mobiele kranen bijzondere situatie,s zijn , en dat ze op een oprit snelheid moeten maken en niet direct op 80 kilometer zitten. (A10 Transformatorweg richting Den Haag)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is artikel [5], het kapstokartikel.
Met 70 km per uur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zou niet best zijn. Het gaat naar omstandigheden...
Je bent in war met wat je moet kunnen en mogen: 60
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En bij een file maar bonnen uitdelen....
Op Nederlandse snelwegen mag je niet langzamer rijden dan 80 kmpu.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wordt wel lastig als er een file is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is iets anders. Dit zijn de woorden van mijn rijinstruckteur geweest die ook verklaarde dat je je rem nooit of iig zo min mogelijk mag/moet gebruiken. Dus minimaal 80 zonder bijzonderheden ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dat is niet wettelijk bepaalt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Minimaal 80 is idioot, dan moet je als vrachtwagenchauffeur constant opletten dat je niet 1 km te langzaam gaat ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zelf eens gehoord (op TV en in een tijdschrift) dat de minimumsnelheid op de autosnelweg 40km/u bedraagt. Wettelijk durf ik niet te spreken.