Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik ken iemand die illegaal geadopteerd is, 30 jaar geleden. Is dat nu nog strafbaar?

Zij wil namelijk haar biologische ouders zoeken maar is bang voor vervolging van het 'illegale adoptie-echtpaar', nu 30 jaar later vanuit de Braziliaanse of Nederlandse wetgeving. Is de zorg terecht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
598

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Vanuit de Nederlandse wetgeving in elk geval niet, waarbij je je ook nog kunt afvragen in hoeverre de Nederlandse staat te maken krijgt met haar zoektocht.
Hoe het voor Brazilië zit weet ik niet, misschien kun je dan na (laten) vragen bij het FIOM, die kunnen ook helpen bij het zoeken of doorverwijzen:
http://www.fiom.nl/Zoeken_naar_biologische_familie/e671cabc/1/Zoeken_naar_familie.aspx
Of neem contact op met de redactie van Spoorloos, die zijn misschien ook bereid om kennis te delen: 0800-1582 of stuur een mail: spoorloos@kro.nl

Ik hoop dat het haar lukt!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel, waardevolle adviezen wellicht voor hen

Andere antwoorden (1)

Volgens de Nederlandse wetgeving is het in ieder geval verjaard, dus niet meer strafbaar. Hoe dat in Brazilië zit durf ik niet te zeggen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar waar baseer je dat verjaren op?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve voor misdrijven waar levenslang voor staat -wat hier duidelijk niet het geval is- zijn alle misdrijven uiterlijk na 20 jaar verjaard.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding