Mijn ex-huisgenoot weigert zich uit te schrijven. Hoe kan ik z.s.m. ervoor zorgen dat dat gebeurt en is het illegaal om haar post open te maken?

Mijn ex-huisgenoot weigert zich uit te schrijven op mijn adres. Nu heb ik laatst haar post opengemaakt en kwam ik er achter dat ze schulden heeft en er wordt via meerdere instanties gedreigd met deurwaarders. Uit een brief van de Rabobank die ik heb opengemaakt, blijkt dat zij zich heeft her ingeschreven op mijn adres. Ik zal maandag gelijk de gemeente laten weten dat ik een onderzoek wil laten starten om te bewijzen dat ze hier niet woont. Dat betekent dat deurwaarders dus niet bij mij langs kunnen komen en beslag op mijn spullen kunnen leggen, toch?

Daarnaast wil ik graag haar, door mij open gemaakte, post als bewijsvoering gebruiken tegenover haar of wie dan ook. Is dat illegaal?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Antoni
9 jaar geleden
Post openmaken die voor een ander is bedoeld, is wettelijk verboden. Wie dat, bijvoorbeeld beroepsmatig, wel mag doen, heeft hiervoor een vrijstelling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Schending van briefgeheim, dat is niet niks.
Men mag geen informatie verschaffen informaties, foto’s en documenten te bekomen of te verschaffen. Men mag geen enkele informatie aan wie dan ook verschaffen, die via een oneerlijke methode is verkregen. U hebt behoorlijk strafbare feiten gepleegd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goeie vraag omdat dit regelmatig voor komt en veel mensen geen idee hebben wat en hoe ze hier iets aan kunnen doen! +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je zegt dat het jouw ex huisgenoot is dus dan stond ze al bij jou ingeschreven. Het is namelijk niet mogelijk om je zomaar bij iemand in te schrijven. Je moet altijd je toestemming geven door mee te gaan naar het gemeentehuis en je handtekening te zetten. Je zult persoonlijk naar het gemeentehuis moeten om door te geven dat zij niet langer bij jou woont,dit kan niet telefonisch want jij moet je legitimeren. Verspreek je ajb niet over het openen van haar post om nog meer problemen te voorkomen! @ JoanDarc, ze heeft maar 1 strafbaar feit gepleegd door het openen van 1 brief dus ik vind dat je wel een beetje overdrijft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@vlinder, goed lezen: "Nu heb ik laatst haar post opengemaakt en kwam ik er achter dat ze schulden heeft en er wordt via meerdere instanties gedreigd met deurwaarders. Dat is kennis via meerr dan één brief van de Rabobank."
een strafbaar feit is een strafbaar feit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@JoanDarc, sorrie je hebt gelijk ik had alleen de brief van de bank gelezen en dacht dat ze er daardoor achterkwam dat er schuldeisers zijn,dom van mij!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@vlindertje, sportief van je, en als extra:
een strafbaar feit wordt niet minder erg als het maar één keer plaatsvindt, maar kan zwaarder worden aangerekend naarmate het meerdere malen plaatsvindt.
Met andere woorden: één keer is voldoende, meerdere malen maakt het erger. Met de rest van je reactie ben ik het helemaal eens. Gewoon naar het gemeentehuis de uitschrijving melden en voor de rest mond houden.

Antwoorden (1)

Je moet die post niet gebruiken, je kunt gewoon naar de gemeente gaan en melden dat ze weigert zich uit te schrijven en dat jij daar last van hebt. De gemeente moet dan onderzoek doen. Dat doen ze door een brief naar jouw adres te sturen waarin staat dat de genoemde persoon zal worden uitgeschreven, als die zich niet binnen een bepaalde termijn bij de gemeente meldt met die brief.

Als je een deurwaarder langs de deur krijgt, kun je gewoon netjes melden dat die persoon is vertrokken zonder bekende woon- of verblijfplaats. Eventueel de stapel ongeopende post laten zien. Dan vertrekken ze netjes weer; je hoeft niet bang te zijn dat ze jouw spullen meenemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ heel goed, adresonderzoek duurt meestal een week of 6 tot 3 maanden. Deurwaarders en incassobureaus kunnen zien dat het adres in onderzoek is, hier komt een aantekening van in het GBA. En post van een ander openen is strafbaar, dus kijk ermee uit tegen wie je dat vertelt ;-) Overigens, als zij zich bij de gemeente heeft ingeschreven op jouw adres.. hoe kan het dat je daar geen bericht van hebt gehad, dat hoort wel zo namelijk :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook mededelingen doen, die verkregen zijn via de schending van het briefgeheim is een misdaad.