Als iemand onder beschermingsbewind zit, welke andere instantie zou dan een goede manier zijn om de desbetreffende weerbaarder te maken?

Ik zat aan budgetcoaching te denken, maar dit bleek niet goed te zijn kan iemand mij helpen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
TurfGraver
6 jaar geleden
Weerbaarder waarvoor (tegen)?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Budget coaching zeer zeker niet, daar zijn behoorlijke kosten aan verbonden.
Als er sprake is van beschermingsbewind is de schuldenaar handelingsonbevoegd - mag dus geen financiële beslissingen meer zelf nemen

Antwoorden (1)

Bij beschermingsbewind mag iemand geen financiële beslissingen meer nemen. Het gaat meestal om mensen met een verstandelijke beperking, een psychiatrische stoornis, een verslavings- of gezondheidsprobleem.
Dan zijn er al heel wat ondersteunende instanties bij betrokken.

Als het om een wsnp-bewindvoering gaat is het meestal mogelijk om via de gemeente budgetbegeleiding aan te vragen of hulp van een maatschappelijk werker. Deze lossen niet de schulden af en lossen deze ook niet op, maar begeleiden en laten zien welke de gevolgen kunnen zijn als er toch onverantwoorde uitgaven worden gedaan.
Er kan ook contact opgenomen worden met de lokale afdeling van 'Schuldhulpmaatje'.
Een schuldhulpmaatje richten zij zich voor de langere termijn ook op zelfredzaamheid en bewust financieel gedrag.

Toegevoegd na 3 minuten:
De hulp van maatschappelijk werk is kosteloos en de aanvrager heeft geen verwijzing nodig.

Toegevoegd na 21 minuten:
Deze zin is uit de bocht gevlogen.
Schuldhulpmaatjes zijn vrijwilligers en richten zich, ook op een lange termijn, op het verbeteren van zelfredzaamheid en bewust financieel gedrag.