Waarom mag een jongen van 13 jaar wel de Mount Everest beklimmen, maar een meisje van 13 jaar niet een wereldreis maken met een zeilboot?

Of doet alleen Nederland daar zo moeilijk over?

http://www.gva.be/nieuws/in-de-rand/aid917460/jongen-van-13-wil-mount-everest-beklimmen.aspx

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1276518.ece

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag!

Antwoorden (8)

Omdat 16 kilometer reizen onder begeleiding anders is dan 40.000 km zonder begeleiding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En hoeveel bij het zeilen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies.
Een behoorlijk verschil, in dezen: het "zeilmeisje" wilde alleen. Deze jongen gaat met begeleiding van 5 volwassenen.

Verder weet ik niet hoe de Amerikaanse leerplicht in elkaar zit, wat voor uitzonderingen hierop gemaakt worden, en hoe dit alles geregeld is. Maar wat mij betreft - ik heb hier, vanwege de begeleiding, beduidend minder moeite mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn toch wel twee verschillende gevallen, een jongen die de Mount Everest wil beklimmen en een meisje dat de wereld om wil zeilen, maar maar het is waarschijnlijk dat Nederland een heel voorzichtig landje is, we willen geen risico nemen als dat niet echt nodig is. Amerika is heel anders, Amerika is veel erger gedreven om een record te zetten en is bereid daar risico's voor te nemen. Dus Nederland doet er inderdaad nogal moeilijk over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze in Amerika niet zo'n achterlijke jeugdzorg kennen die vele in vele gezinnen de kinderen laat stikken door niets te ondernemen, terwijl ze het leven van een 13 jarige meisje graag kapot maken om wat media-aandacht.

Gelukkig hebben we rechters in dit land: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/452677/2009/12/23/Jeugdzorg-verliest-zeilmeisje-Laura-mag-bij-vader-blijven.dhtml
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zij wilde alleen gaan varen en hij niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat die Sherpa' s je als het moet omhoogsleuren (als je maar betaalt) maar je op de oceaan aan je de elementen en in de havens aan duister volk bent overgeleverd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste: Een (willekeurig) meisje van 13 mag WEL de wereld rondzeilen. Geen wet die dat verbied.

Alleen Nederland kent een schoolplicht (ophokplicht) de meeste andere landen slechts een leerplicht. Oftewel het maakt niet uit waar je bent als je maar leert. In Australie kan je vaak niet eens naar school...afstanden te groot, dus gaat school via bv internet verkeer.

Dat in Nederland moeilijk gedaan wordt ligt aan de mentaliteit dat alles wat met de kop boven het maaiveld uitsteekt eraf gehakt moet worden. Ongeacht bijna het talent waar het over gaat. Daarom wordt in nederland die ophokwet (schoolplicht) hier misbruikt om Laura aan de wal te houden...is echter nog steeds niet beslist voor de rechtbank. De leerplicht ambtenaar van vorig jaar heeft in iedergeval nu niets meer te zeggen. Laura woont nu in een andere plaats in Nederland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem bij het zeil meisje is niet de sportieve uitdaging, maar het langdurig uitgesloten zijn van sociale interactie, waarvoor een o.a. ontheffing van de leerplichtwet nodig is.

Dat verhaal van maanden niet naar school kunnen, speelt niet bij de beklimming van de Mount Everest. Hierdoor zijn ook de sociale gevolgen van eenzaamheid (hij klimt zelfs niet alleen).