Mag een fietswinkel mijn fiets houden? Als ik mijn fiets heb laten herstellen en ben hem na 4 maand nog niet gaan halen, mag hij mijn fiets dan houden

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
ronron1212
7 jaar geleden
Waarom laat je je fiets daar zolang staan?
Ze mogen je stallingsgeld rekenen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is een fietsenmaker en geen fietsenstalling. Het is wel de bedoeling dat je hem na verloop van (korte) tijd weer ophaalt, anders 'vervalt' op een gegeven moment inderdaad het eigendomsrecht. De fietsenmaker is alleen verantwoordelijk voor je fiets zolang hij ter reparatie is. Het is niet makkelijk daar precies een wet voor te vinden, maar over het algemeen geldt dat bij "verlaten" of niet opgehaalde fietsen na 13 weken tot 6 maanden het eigendom vervalt (c.q. overgaat op de gemeente of de staat). Meestal gaat dat om -in dit geval - fietsen in een fietsdepot of stalling, of fietsen die bij het station of op straat zijn opgehaald, maar in feite is het "illegaal parkeren" bij een fietsenmaker - terwijl die OOK nog een open rekening voor je heeft staan- een vergelijkbare situatie. Wellicht dat ook de algemene voorwaarden van de fietsenmaker hier nog iets over zeggen, maar na meer dan drie maanden en zeker na zes maanden moet je niet raar opkijken als het eigendomsrecht is overgegaan op de fietsenmaker, en jij geen poot meer hebt om op te staan. Het is JOUW fiets, dus JOUW verantwoordelijkheid, en niet de taak van de fietsenmaker om daar om de haverklap achteraan te bellen. Ik heb me rot gezocht naar wat de wet hier over zegt, maar vind alleen iets over achtergelaten huisdieren....daar vervalt het eigendomsrecht na twee weken al. Maar het juiste antwoord kan ik dus niet vinden. Ik zou het zelf zien als vrijwillig afstand doen van het eigendom, maar hoe het dan juridisch verder gaat voor de houder / bezitter, ik kan het niet vinden. Hopelijk kan Joan daar haar licht over laten schijnen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Algemene voorwaarden kunnen vallen onder het regelend recht. Het betekent dat het reparatiebedrijf bijvoorbeeld in zijn of haar algemene voorwaarden heeft staan wat er qua afhaaltermijnen na aanbieding voor reparatie geregeld is. Er is ook een groot verschil tussen eigendomsrecht en bezit.
De fiets is niet ter bewaring afgegeven maar ter reparatie. Dan geldt er nog een betalingstermijn, van meestal binnen 14 dagen. Die is na vier maanden al ruim verlopen.
Kortom een klant mag blij zijn als de fiets nog aanwezig is en er geen torenhoog bedrag aan stallinggeld wordt gevraagd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
rornron, Waarom iemand pas na vier maanden komt opdagen? Soms heeft de klant nog geen geld om de reparatie te betalen en stelt het afhalen steeds uit en laat niets van zich horen. Dat komt ook voor. Stallinggeld mag zeker gerekend worden. De ruimte van de fietsenmaker wordt ook niet voor niets gehuurd, vaak betaald een reparatiebedrijf nog belasting over de gebruikte ruimte.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.wetrecht.nl/eigendom/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ik vindt van niet het is en blijft ju fiets dus

Antwoorden (1)

De fietsenzaak mag de fiets onder zich houden totdat je de reparatie betaalt. Dit is het recht van retentie (BW 3:290)

"Retentierecht is de bevoegdheid die in de bij de wet aangegeven gevallen aan een schuldeiser toekomt, om de nakoming van een verplichting tot afgifte van een zaak aan zijn schuldenaar op te schorten totdat de vordering wordt voldaan. "

Verder kan een bezitter te goeder trouw eigenaar worden van een roerende zaak na een onafgebroken bezit van drie jaren. (Verkrijgende verjaring). De bezitter is te goeder trouw wanneer hij zich redelijkerwijs als rechthebbende mocht beschouwen. Als de fietsenwinkelier de klant een of meer keren informeert dat er nog een niet opgehaalde gerepareerde fiets staat en de klant onderneemt geen enkele actie daarop, dan lijkt me die goede trouw wel aan te nemen.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Dus in dit specifiek geval moet de fietsenwinkel na betaling van de reparatiekosten (en mogelijk administratiekosten) de fiets retourneren aan de vraagsteller.
erotisi
7 jaar geleden
Die retentierecht klopt wel denk ik. De fietsenmaker is echter geen bezitter van de fiets maar een houder en die hebben geen verkrijgende verjaring. De fietsenmaker zal op deze wijze nooit eigenaar kunnen worden. Als nu de fietsenmaker stelt dat hij eigenaar van de fiets is geworden lijkt het alsof hij overgegaan is van houder naar bezitter, want hij lijkt het goed nu voor zichzelf te houden en dan ben je bezitter. Weliswaar te kwader trouw en in dat geval is de (bevrijdende) verjaringstermijn 20 jaar. Dus als de vs nu 20 jaar lang niets onderneemt is hij zijn eigendom kwijt. Tenzij het zo lijkt te zijn alsof hij afstand van zijn fiets heeft gedaan. Misschien dat de fietsenmaker dat zo heeft opgevat maar dat lijkt me in redelijkheid na 4 maanden niet het geval. Blijft over over dat hij zal moeten betalen voor de reparatie en dat hij dan de fiets terug kan krijgen. Retentierecht impliceert overigens niet dat de fietsenmaker gedurende die tijd eigenaar is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De fietsenmaker hoeft in geen geval de fiets te retourneren.De fiets dient na betaling binnen de afgesproken termijn te worden opgehaald. Als de fietsenmaker de fiets nog steeds heeft als men deze binnen een afgesproken tijd niet op komt halen, mag de fietsenmaker stallinggeld rekenen.
De fiets neemt al vier maanden ruimte in beslag die de fietsenmaker beter kan gebruiken. Hij moet zorgen dat de fiets in goede staat blijft, zet hij hem overdag buiten omdat de ingenomen ruimte gebruikt moet worden, moet de fiets aan de ketting. Ook een verzekering tegen diefstal.
Een redelijk bedrag voor stallinggeld is € 1,25 per dag. Als men een fiets voor reparatie pas na vier maanden nog niet afgehaald heeft, mag de fietsenmaker er wel van uitgaan dat de fiets een weesfiets is geworden. Dit stalen ros houdt dus al minstens vier maanden onnodig ruimte bezet.
De meeste gemeentes bv houden ongeveer vier weken aan en vragen ongeveer tot € 20,00 stallinggeld bij ophalen binnen een maand.
De bewaartermijn is meestal maximaal zes weken, daarna wordt de niet opgehaalde fiets aan een opkoper verkocht.
Waarom zouden er voor een fietsenmaker andere regels gelden dan voor de gemeentes. Om zich te kunnen beroepen op het retentierecht zijn specifieke omstandigheden doorslaggevend en is hier niet van toepassing. De klant heeft niet gezegd niet te kunnen betalen, de klant is vier maanden achter de horizon verdwenen.
erotisi
7 jaar geleden
Toch lees ik voor gemeente dat de termijn van 13 weken wordt aangehouden of als de kosten van opslag groter zijn de de fiets waard is. Die 13 weken staan dan in AWB bij bestuursdwang. In artikel 5:30 wordt evenwel ook de mogelijkheid geboden dat als na 13 weken de opbrengst van de fiets boven de kosten uitkomen de eigenaar de meer waarde binnnen drie jaar mag ophalen. Of de gelijkstelling met gemeentelijke weesfietsen redelijk is weet ik niet. Want een weesfiets op straat opgepikt door de gemeente is toch net wat anders als een fiets die ter reparatie is afgegeven. Ik zou denken dat een winkelier toch iets meer moeite zou moeten doen dan de gemeente omdat de fietsenmaker weet wie de eigenaar is en dat de fiets niet zomaar achtergelaten is al lijkt het daar natuurlijk wel op. Maar er zijn natuurlijk grenzen......