Is garantie overdraagbaar?

Ik zag gisteren bij de Rijdende Rechter dat een man in het ongelijk werd gesteld over de volgende kwestie:
Een autohandelaar heeft een auto gekocht van een particulier waarbij een reviseerde versnellingsbak ingezet was. De particulier had hierbij een bon met 6 maanden garantie. De versnellingsbak ging na een maand kapot en de autohandelaar eist garantie bij het bedrijf die de versnellingsbak erin heeft gezet. Het bedrijf van de versnellinsgbak zegt dat in zijn algemene voorwaarden staat dat de garantie die hij geeft niet overdraagbaar is. Hij heeft hem niet direct van hem gekocht dus krijgt geen garantie. De autohandelaar zegt ja maar de garantie zit op het product en niet op de klant.
De rechter zei dat de autohandelaar inderdaad GEEN recht had op garantie.

Tot gisteren wist ik dus echt niet.
Vorige week heeft een maat van me een auto bij een particulier gekocht. Deze man had netjes alle onderhoudsboekjes en facturen met garantie. Hij zei ook dat als er iets mis is met de onderdelen dat mijn maat dus garantie had.

Nu begrijp ik dus dat je behalve dat je bewijs hebt dat de onderdelen vervangen zijn verder niks aan deze garantie hebt?

Is het per definitie zo dat garantie niet overdraagbaar is of moet dit in de algemene voorwaarden staan?

Doen de meeste bedrijven hier moeilijk over?

Bedrijven krijgen zoveel klanten, kunnen ze weten dat ondanks dat ik de factuur heb, het onderdeel niet bij hun heb gekocht?

Weet jij het antwoord?

/2500

Om aanspraak te maken op garantie moet je je altijd melden bij de verkopende partij. In dit geval had de eiser zich moeten melden bij die anonieme persoon van wie hij de auto had gekocht. Dit is echter een particulier en geen bedrijf of handelaar. Dan heb je in principe dus geen garantie. In veel gevallen zal een winkel niet moeilijk doen over een garantiekwestie als jij met je kapotte stofzuiger en een aankoopbon bij de winkel komt, ook al heb je de stofzuiger met bon van iemand anders gekocht. Enerzijds is moeilijk te controleren of jij de eerste koper was, anderzijds is het in geval van een defect product niet de winkel die de kosten voor reparatie draagt, maar de fabrikant. De winkel is dan alleen tussenpersoon, verleent jou de service maar heeft daar verder geen torenhoge kosten aan. In de uitzending van de Rijdende Rechter had de leverancier van het auto-onderdeel wel een groot belang bij het weigeren van de garantie. Los van de discussie of die garantie overdraagbaar was, was er ook sprake van een vervalste factuur. De eiser had dus wel het product, maar niet de originele aankoopbon daarvan. Een verkoper mag in zijn algemene voorwaarden of garantievoorwaarden zetten dat de garantie niet overdraagbaar is. Krijg of koop je iets van een vriend of familielid, dan kun je in geval van problemen altijd vragen of degene die het product daadwerkelijk gekocht heeft even het contact met de verkoper wil leggen. Wil je iets kopen van een particulier via bijvoorbeeld marktplaats, zoek dan eerst uit of het bedrijf waar de aankoopbon van is en bij wie de garantie geclaimd zou moeten worden, een uitsluiting heeft voor het overdragen van garantie. Wil je zeker zijn van garantie, koop dan niet van een particulier. Doe je dat toch, dan is de lagere prijs de compensatie voor het gemis aan garantie.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100